Citytrip? Weekendje weg? Google Trouwen? Bruiloft organiseren?

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
L's blog
gyt's blog
San's blog
muzemans's blog
katreseke's blog
twinneke's blog
Kristel's blog
muis's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

Wat doen jullie bij koorts?

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Medische vragen omtrent meerlingen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
double fun

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Mei 03, 2008 12:09 pm    Onderwerp: Wat doen jullie bij koorts? Reageren met citaat

Ben eens benieuwd wat jullie mening is over medicatie bij koorts.
Gisteren had Lyse-Linde ineens hoge koorts 39.5 graden. Vond het echt zielig. Ze had al eens wat verhoging gehad eerder (na vaccinaties), maar echte koorts nog niet. Was helemaal hangerig en huilerig.
Ik ben zelf niet zo voor medicatie.
Nu is er ook een groot verschil tussen Nederland en Belgie (denk ik toch), want mijn pediater hier raadt aan Perdolan baby of Dafalgan baby te geven bij koorts (zeker vanaf 38.5 graden), maar in Nederland raden ze dat juist niet aan en laten ze de kindjes gewoon uitzieken, hoe hoog de koorts ook is (zijn de richtlijnen voor huisartsen daar tenminste). Ze zeggen er daar zelfs bij dat de koorts nooit hoger wordt dan 41.7 graden. Ook adviseren ze slechts eenmaal per dag de temperatuur te meten (ze houden wel veel rekening met andere symptomen, zoals vermindert bewustzijn, kreunen, vlekjes etc..)
Dus mijn vraag, hoe denken jullie hierover? Hoe vaak meten jullie temperatuur op en wanneer en hoe 'behandelen' jullie kindjes met koorts?
Zelf heb ik bij Lyse redelijk lang gewacht voor ik haar een dafalgan baby heb gegeven en had er achteraf veel spijt van dat ik het niet eerder had gegeven, want binnen de vijf minuten stopte ze met huilen en begon ze terug te lachen...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog
gyt

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Mei 03, 2008 7:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

paracetamol (dafalgan, perdolan en andere merken) is goed verdragen, is ook één van de weinige medicaties die je mag nemen tijdens de zwangerschap (nu ja, als het nodig is toch). Dus de consensus in belgië is normaal gezien: paracetamol bij koorts (je moet je kind een beetje kennen om te weten bij hoeveel: sommige kids kunnen gemakkelijk 39° aan zonder dat ze er last van hebben, terwijl andere snel behandeld moeten wegens risico op koortsstuipen bv). Als de koorts daar niet mee daalt, kan je best junifen er achteraan geven. Je mag elk vier keer per dag geven, en als de koorts telkens snel terug komt, kan je ze best afwisselen (dus om de drie uur het één of het ander). Bij zeer hardnekkige koorts mag je ze zelfs samen geven (maar dan moet je dus wel 6 uur wachten voor je nog iets mag geven).
Ik heb het zelf ook altijd zo gedaan, koorts boven 38.5° behandel ik altijd. En verder: kleertjes uit (enkel in een body), als het écht niet daalt: afsponsen of zelfs in een lauw-fris badje. Temperaturen deed ik enkel systematisch tot 12 maanden, omdat ik dan vind dat hun gevoelstemperatuur vaak veel lager ligt dan hun koorts. Daarna ga ik al vaak op mijn aanvoelen van hun voorhoofd en rugje af, en bij twijfel neem ik de thermometer. Nu gebruik ik eigenlijk amper nog een thermometer.
WendyM

nieuwkomer

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Mei 03, 2008 8:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier ook vanaf 38.5 koorts, geven wij perdolan en junifen afwisselend en dit helpt.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog
katreseke

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 6:08 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mij net hetzelfde. En omdat ze in Zwitserland Junifen niet kennen, breng ik dat altijd uit België mee. Ik geef trouwens altijd eerst Junifen en pas later indien nodig een suppo. Ik vind Junifen supergemakkelijk te gebruiken. Als ze 's nachts hoge koorts hebben, dan moet ik ze tenminste niet volledig gaan uitkleden om een suppo te geven + Junifen kan je zelf doseren, dus kan je een lagere dosis geven als je wil.
muzemans

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 8:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben een stuiperdje Wink dus ik heb mijn ernstige bedenkingen bij de nederlandse methode...
Onze kinderen reageren niet veel op perdolan, wel op junifen. Die flesjes zijn er hier al doorgevlogen.... Trouwens: als ik me neit lekker voel, neem ik ook wel medicatie, dus waarom zou ik mijn kinderen laten afzien. Want je voelt je toch echt wel mottig met koorts...
Om er een temperatuur op te plakken vind ik gevaarlijk: bij ante is de stijging belangrijk (wegens de stuipen), stan heeft bvb bijna nooit koorts, zo heeft hij op 2 maanden eens een oorontsteking gehad zonder dat er ooit koorts was. Dus vanaf dat stan 38° heeft, is hij echt al doodziek. Kobe daarintegen is nog niet noodzakelijk doodziek bij 38°
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog Website bekijken
gyt

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 7:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

perdolan bestaat ook in siroop hoor!
Trouwens, ons Line wordt helemaal hyper van junifen, die krijgt die zonder suiker en sindsdien gaat dat weer goed...
San

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 9:09 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij gaven vroeger suppo's (perdolan) maar sinds vorige jaar bij hoge koorts zijn we overgeschakeld op Junifen (zonder suiker). De laatste tijd raden de dokters ook Perdophen aan omdat dit goedkoper is en een andere smaak heeft. Kennelijk vinden veel kindjes Junifen niet bepaald lekker (hoewel dat bij Marnik wel meevalt). Ik vind nog altijd dat Junifen het beste werkt en zeer efficiënt is. Suppo's bij Marnik is een complete ramp. Bij zijn operatie kreeg hij Dafalgan suppo's en dat was een constant gevecht.
Hij krijgt van ons koortsmedicatie van 38 maar moet erbij zeggen dat meneer wel eens in staat is om 41 te maken zonder dat we het zelfs merken. Die wordt hyper van koorts en staat dan gewoon te spelen en te springen. 't is pas wanneer hij weigert te eten dat we weten dat het serieus is.

Mama van stoere boy Marnik, 14 juli 2005.
Mama van identieke deugnietjes Arne en Michiel, 28 maart 2008

Laatst aangepast door San op Zo Mei 04, 2008 9:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Medische vragen omtrent meerlingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: