Google

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
L's blog
gyt's blog
San's blog
muzemans's blog
katreseke's blog
twinneke's blog
Kristel's blog
muis's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

vraag ivm ks

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Zwangerschap, bevalling en kraamtijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
limpie

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 5:14 pm    Onderwerp: vraag ivm ks Reageren met citaat

hoi
hier ben ik weer met men vraagkes... hihi
over ks
- moet je de dag ervoor al binnen?
- aantal dagen in de kliniek?
- na ks mag je dan eten?
- een blaassonde, is dat pijnlijk?
- mag je stagaires weigeren in de operatie kamer?
- epuderale, pijnlijk? ik heb er al een nare ervaring mee gehad...
- hoeveel dagen strijk na ks
- borstvoedeing geven na ks?
- hoe overleef ik de nachten zonder men man... we zijn onafscheidelijk...
- cado voor oudere broer?
weer veel vragen...

geniet van het zonnetje...

limpie
xxx
L

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 6:51 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

limpje

amaai, veel vragen

ik geef je mijn ervaringen!

ik moest de dag ervoor binnen (ks stond genoteerd om half negen en moest de dag ervoor al binnen voor laatste controles en zo konden ze me om zeven uur al beginnen voorbereiden)

de epidurale was voor mij niet zo fijn, ik had ook met mijn vorige bevalling al niet echt een makkelijke en geslaagde epi gehad en was er ook extra bang voor. lag schijnbaar aan de anestesist die vijf keer (!!) moest prikken en maar niet slaagde. erna werd iemand anders geroepen en die zat goed zonder ik het gevoeld had en erna was t snel dada beentjes... LOL

die blaassonde had ik amper gevoeld, verwijderen is ff een kriebeltje, maar ook niet pijnlijk vind ik

ik heb de dag van de ks heb ik niets gegetren, maar had daar ook geen zin in. savonds mocht ik wel al water drinken
dag erna krijg ik smorgens en smiddag pudding en savonds eerste echt boterham. maar had er ook echt eerder geen nood aan!

ik was vier dagen echt out, alle, kon wel kids eten geven en zo maar kon niet mijn bed uit!! eerste twee dagen mocht dat ook neit , de dagen erna moest het maar was pijnlijk vond ik.
ben 7 dagen in ziekenhuis geweest en vond het nog steeds lastig om rond te lopen tegen de 7e dag maar dat is verschillend van mens tot mens denk ik ( k zal wel een kleinzerige zijn zeker??)

k hoop dat ik ze allemaal beantwoord heb... o ja, bv na ks. gaat dus wel, wel liggend en zittend is net iets makkelijker, maar liggend gaat ook zenne!!

succes!

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog Website bekijken
gyt

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 7:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn ervaringen over de ks bespaar ik je. Wél even meegeven dat je volgens mij wel mag vragen om stagiairs te verwijderen uit het ok, maar of het een recht is? Zelf sta ik er ook altijd op dat mijn stagiair mag blijven, tenzij het mensen zijn die zelf in de sector zitten, dan ga ik daar gemakkelijker op in. Als dat voor jou een punt is, zou ik dat toch zeker even op voorhand met je gynecoloog bespreken hoor, dat je daar het antwoord al op kent.
Zo'n cadeautje voor de grote broer moet niet per se veel zijn: ik herinner me dat Line toen een parapluutje van winnie the pooh kreeg (ze was toen net op die leeftijd dat ze altijd onze paraplu wou dragen, vandaar...), en ze heeft dat ding nu nog altijd.
Je man mag misschien wel op je kamer blijven slapen? Een aantal ziekenhuizen bieden die mogelijkheid...
isarubine

bijna verloren

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 8:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

stagairs mag je in pricipe altijd weigeren maar assisteten niet. Stagairs zijn dus nog geen arts , assistenten wel maar nog geen gyn daar zit het verschil . Stagair verpleegkundigen of vroedvrouwen mag je altijd buiten schoppen en meestal vragen ze of ze mogen blijven hoor .
Als het je te druk is mag je het altijd vragen om de onnodige mensen te laten verwijderen maar het risico is dan dat iedereen daar echt wel nodig is .
Ik moet zeggen , ik wip normaliter iedereen buiten die geen afgestudeerde is maar bij mijn laatste bevalling vond ik de stagair vroedvrouw zo'n lieve dat ik haar maar laten blijven heb en wonder boven wonder , ik had ongelooflijk veel steun aan het meisje , ze heeft me echt goed bijgestaan , beter als de vroedvrouw. Ik heb dan ook gevraagd of ik als patiënte (en verpleegkunidge) ook iets mocht neerpennen in haar stageverslag als dank voor de steun .
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog Website bekijken MSN Messenger
double fun

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 10:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook even een verslagje dus.
Ik werd al een paar dagen ervoor opgenomen ivm monitoring en longrijping.
Na je KS wil ik je weleens per pm vertellen hoe de epidurale en de KS zijn gegaan, maar nu lijkt me dat niet echt bemoedigend voor jou. Wat ik er zeker over kwijt wil is dat ik nu (zes maanden later) allang 'vergeten' ben wat er toen allemaal gebeurde! De tweeling was/is het allemaal dubbel en dwars waard.
De blaassonde is een beetje vervelend, maar daar is alles mee gezegd, ook het verwijderen is irritant, maar doet zeker geen pijn (bij mij toch niet). Na de KS heb ik nog acht dagen in het ziekenhuis gelegen (maar kreeg ook koorts, waardoor ik langer moest blijven).
Na de KS kon ik de volgende avond al alleen douchen, maar wel met heel veel moeite. Heb er toch zeker een dag of vijf een beetje van afgezien.
Borstvoeding ging direct goed, maar was wel pijnlijk, omdat ik niet goed kon zitten en omdat je baarmoeder krimpt bij het geven van borstvoeding, wat soms echt heel veel pijn kan doen.
Ik had erg veel dorst na de KS, maar mocht pas 's avonds terug drinken.
En die stagiars mag je idd weigeren. Ikzelf had echt heel veel 'publiek' tijdens de KS, maar vond dat totaal niet erg. Ging allemaal langs me heen.
Oeioei, nu ik het zo na lees, lijkt het wel helemaal geen fijne periode...Dat is niet de bedoeling hoor! Die twee wondertjes hebben indertijd alles direct goed gemaakt, en dat is eigenlijk het enige wat je van dit verhaal moet onthouden Very Happy
isarubine

bijna verloren

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 10:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn ks was er eentje uit de boekskes : binnen om 6 uur om ingeleid te worden , blijven steken op 6 cm ontsluiting en tegen 21 uur dan toch maar overgegaan tot ks . Epidurale zat al van smorgens en daar ook perfect zonder pijn gestoken . Bijspuiten , voelen of je nog gevoel hebt in de benen. De gyn goot het potje ontsmetting er gewoon over (de buik was hem te groot om alles te wrijven met het doekje), de doeken erover . Het ploste opstijgen van wat rook en de anesthesist die fluistert : ze zijn begonnen. Enkele minuten wat duwen en sleuren en dan plots : een flinke dochter , een hevig gekrijs, een prachtig kindje wordt me getoond en al wat ik dacht was : moet er daar nog zo eentje uitkomen?
Plost voel ik me omhoog getild worden en met een floep kom ik weer op de tafel terecht : weer gekrijs, een flinke zoon! Nog groter dan de meid die hem voorging. Dan wat gewroet en getrek , plots kotsmisselijk (vagale reactie op het verwijderen van de moederkoeken) en dan een stralende echtgenoot met twee prachtige kindjes in zijn armen terwijl de gyn naait alsof zijn leven ervan afhangt, de verdoving volledig is uitgewerkt en ik elke naald voel, maar pijn? Dat voel je niet meer als je die twee prachtige schatten ziet. Eens dichtgenaaid , kruip ik zelf mijn bed in, het gevoel in mijn benen is al volledig opnieuw teruggekeerd. Bij het verbedden trekt de anesthesist de rugsonde er alweer uit.De kindjes gaan mee met mij naar de arbeidskamer terug om de eerste keer te drinken van de borst en dat gaat bij beide heel goed. Dan komen ze melden dat mijn kamer klaar is en we mogen vertrekken , de ganse stoet naar de kamer , mijn ventje neemt uiteraard de babybedjes voor zijn rekening en de vroedvrouwen duwen mij de kamer in .
Mijn ventje gaat naar huis , bij de katten in de zetel gaan slapen hoordde ik achteraf want die kan dus ook niet alleen slapen.En ik ? Ik geniet van mijn eerste eten sinds die ochtend om zes uur en een zalige drie uur durende nachtrust tot ik alweer klaar sta voor de eerste voeding van mijn pasgeboren spruitjes . De volgende morgen geven de vroedvrouwen me nog een bedbad (tegen mijn goesting maar ja)en dreig ik ermee die verdomde blaasson,de er zelf uit te halen waarop ze snel een spuit halen en ze verwijderen , ook het infuus had ik ondertussen vakkundig zelf al verwijderd. Een uurtje later komen ze de kids wassen en schrikken ze zich rot dat ik al aan het rondlopen ben met eentje op mijn arm. Ik ben wel net een oud wijveke die voorover gebogen loopt maar pijn? Onbekend . Ik duik smiddags dan nog es in de douche want mijn haar plakt me teveel en net op het moment dat ik uit de douche kom , staat mijn gyn daar . Die kijkt me even raar aan maar zegt alleen maar tegen de vroedvrouw op mijn kamer : das een moederke hé.
Er zijn dus ook ks die heel vlotjes gaan en ja , ook al komt er pijn bij kijken , dat vergeet je wel heel vlug hoor.
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog Website bekijken MSN Messenger
San

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 9:29 am    Onderwerp: Reageren met citaat

over ks
- moet je de dag ervoor al binnen?

Ik ben de dag zelf nuchter om half negen binnengegaan, om 1 uur ks. Het hangt ervan wanneer je op de rol staat denk ik.

- aantal dagen in de kliniek?

Ik had gemakkelijk na 5 dagen naar huis kunnen gaan maar ze hebben me 'verplicht' de 7 te blijven omdat ik een megagrote baarmoeder had en ze wat schrik hadden voor zeer sterke naweeën en nabloedingen. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik dat gedaan heb, want ik heb daar echt 7 dagen gerust terwijl het thuis meteen weer volle bak werken was. Ook al doe je alles zelf in het ziekenhuis en voel je je vrij goed, onderschat het niet!

- na ks mag je dan eten?

Ik heb de volgende ochtend een paar toastjes gekregen , en dan ook 's middags. 's Avonds mijn eerste maaltijd.

- een blaassonde, is dat pijnlijk?

Nee, voel je niet zitten en ook geen pijn als ze het eruit halen.

- mag je stagaires weigeren in de operatie kamer?

Bij mij was er een stagiaire, ik had daar geen problemen mee. Er stond een man of 12 bij ons in de operatiekamer, dus dat was wel de moeite!

- epuderale, pijnlijk? ik heb er al een nare ervaring mee gehad...

Nee, mijn eerste was perfect, en de deze ook. Je voelt alleen effe de plaatselijke verdoving, maar daarna is het gedaan. Ik heb dan wel een perfecte epi gehad, en ben zeer goed begeleid.

- hoeveel dagen strijk na ks

Ik was de volgende ochtend uit mijn bed, heb mezelf gewassen, naar het toilet gegaan, enz. en ben eigenlijk niet meer gaan liggen. Maar ik heb echt de 'perfecte' keizersnede gehad, meteen uit bed, weinig pijn, geen pijnstillers meer en na 2 dagen deed ik alles alleen, inclusief de nachtvoedingen.

- borstvoedeing geven na ks?

kan ik niet over meespreken.

- hoe overleef ik de nachten zonder men man... we zijn onafscheidelijk...

Zo erg zijn die nachten niet hoor, bij ons in het ziekenhuis was er niks voorzien voor de echtgenoot maar we hebben daar (ook bij de eerste bevalling) geen seconde aan gedacht dat mijn vrouw bij ons zou blijven. Ik vond een goede nachtrust veel belangrijker voor mijn partner zodat ze de volgende ochtend fit en gezond weer in het ziekenhuis zou staan. Bij de tweeling heeft ze bovendien ervoor gezorgd dat Marnik zoveel mogelijk een normaal ritme had (voor zover dat kon). Hij is slechts 1 x gaan overnachten bij de oma, 1 x bij de moeke, en voor de rest heeft hij altijd thuis geslapen, met haar ontbeten, is hij naar naschoolse opvang gegaan en door haar in zijn bedje gestoken. Ook dat was erg belangrijk voor het aanvaardingsproces bij hem.

- cado voor oudere broer?

We hebben voor Marnik een playmobil set gekocht. Daar heeft hij zich echt lang mee bezig gehouden in het ziekenhuis + hij is gek van playmobil tegenwoordig. Daarnaast heeft hij enorm veel kado's gekregen van de bezoekers, dus aan aandacht totaal geen gebrek.

Mama van stoere boy Marnik geboren op 14 juli 2005, en identieke deugnietjes Arne en Michiel, geboren op 28 maart 2008
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: