| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
nancy k

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 12:26 pm Onderwerp: tweetalig |
|
|
hallo,
zijn er ouders hier op het forum die hun kinderen tweetalig opvoeden ?
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
katreseke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 4:35 pm Onderwerp: |
|
|
Ja, die zijn er: wij
Ik spreek met de kindjes uitsluitend Vlaams, mijn man (is Zwitser, wij wonen in Zwitserland) spreekt enkel Zwitsers-Duits met de kindjes.
Dit zijn de basistalen waarin de kindjes opgevoed worden.
Moet er wel bij zeggen dat mijn man en ik onderling Engels met elkaar praten, dus dat zullen ze ook wel een beetje meekrijgen denk ik.
Het belangrijkste bij een meertalige opvoeding is (heb ik ergens gelezen):
- maximum 3-talig opvoeden, anders wordt het teveel
- consequent zijn, altijd dezelfde taal met je kinderen spreken en zeker niet zelf de talen door elkaar gebruiken omdat de kinderen 1 taal met 1 pesoon associëren. Als ik dus Duits spreek tegen mijn schoonmoeder, dan is dat ok, maar de kinderen weten dat ze door mij enkel in het Nederlands zullen aangesproken worden.
Wat is het bij jullie? Nederlands en Frans?
_________________ Joepie!!! Hanne en Klara (04/09/2006) hebben er een zusje bij: Nina (11/02/2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
nancy k

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 4:46 pm Onderwerp: |
|
|
hallo,
ja inderdaad frans en nederlands .
op school,bij vrienden is het frans .onderling spreken ze ook frans maar mijn man en ik spreken er nederlands tegen omdat we bang zijn dat ze het nl zouden vergeten .
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
katreseke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 5:02 pm Onderwerp: |
|
|
Blijven doen! Omdat Frans de omgevingstaal is, zal hun Frans uiteindelijk wel beter zijn dan hun Nederlands, maar als jullie Nederlands blijven spreken tegen hen, dan zullen ze wel altijd in staat zijn Nederlands te spreken hoor.
Ik weet ook dat voor mijn kindjes het Duits uiteindelijk zal primeren, maar ik vertrouw erop dat ze altijd in staat zullen zijn met mijn familie een mondeke Vlaams te klappen.
_________________ Joepie!!! Hanne en Klara (04/09/2006) hebben er een zusje bij: Nina (11/02/2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muis

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 8:48 pm Onderwerp: |
|
|
|
bij mijn vriendin is het omgekeerd,zei spreekt uitsluitend frans tegen haar kinderen,ze is franstalig van origine en haar man spreek er nederlands tegen,hier primeert natuurlijk het nederlands,daar ze er ook les in krijgen,maar ze hebben toch een streepje voor in de franse les,zeg maar een serieuse streep...juist zoals Katreske zegt,consequent zijn en bij kleintjes niet panikeren als ze iets later zijn met hun taal ontwikkeling ze moeten er tenslotte 2 leren hé
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2830 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 9:38 pm Onderwerp: |
|
|
Ik vind dat eigenlijk prachtig als kindjes zo opgevoed worden, dit zal hen zeker nog van pas komen in het verdere leven. Maar mij lijkt het moeilijk.
Ik zou zeggen doe zo voort!
Ik heb er alleszins bewondering voor, hen gewoon leren praten is al moeilijk laat staan in twee talen.
Proficiat aan de ouders dat ze het kunnen!
_________________ Sunny, mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jakke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 26, 2008 10:36 pm Onderwerp: |
|
|
hier is het enkel nederlands spijtig weermanneke kan thans frans maar hij vind dat het ni heel goed is en had bang dat ze de verkeerde woorden zouden leren.
_________________ mama van rani (3-10-96 ) robby (30-4-98 ) en roy (30-4-98 ) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|