Citytrip? Weekendje weg? Google Trouwen? Bruiloft organiseren?

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
San's blog
L's blog
gyt's blog
muze's blog
twinneke's blog
katreseke's blog
Kristel's blog
pedro's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

tweetalig

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Opvoeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
muzemans

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 9:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Een kleine kanttekening: tweetaligheid lukt heel goed, zoals katreseke zei: als consequent door dezelfde persoon dezelfde taal gesproken wordt. Ook is het idd belangrijk dat je een taal goed aanleert, en volgens mij lukt dat het best met je moedertaal, dus het zou bvb voor mijn kinderen niet goed zijn dat we ze ook in het frans bvb opvoeden want dat is niet de moedertaal van mij of kris...
Kinderen hebben dan mss wel een streepje voor in de franse les bvb, maar vergeet neit dat ze het alleen mondeling kennen. Op school komt ook de geschreven taal erbij, en die lln vinden van zich zelf dat ze de taal aal goed kunnen, en letten dan niet altijd even goed op, waardoor het bij ons op school vaak voorkomt, dat kinderen die tweetalig zijn, toch nog een tekort hebben voor Frans....
En nog een laatste opmerking: tweetaligheid lukt niet bij alle kinderen. Meestal is intelligentie een bepalende factor. Als je merkt dat het zo blijkt te zijn, schakel je best over op 1 taal, want anders komt het met geen van beide talen goed....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog Website bekijken
Kristel

bijna verloren

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 11:28 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hadden vroeger een sales die vloeiend frans sprak maar zowel frans en nederlands niet goed kon schrijven, hij sloog daar kemels die ik zelfs in het frans niet maak Shocked frans was zijn moedertaal.

Laatst aangepast door Kristel op Ma Jan 28, 2008 12:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
isarubine

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 2:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

zoals muze zegt moet je inderdaad de taal die je je kind aanleert zelf perfect kennen en is het dus best je moedertaal . Anders leren ze maar jou fouten en dat kan toch ook de bedoeling niet zijn . Ook is het belangrijk eens ze kunnen lezen , hen ook in beide talen de boeken aan te reiken , daarmee voorkom je het schrijfprobleem .

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog Website bekijken MSN Messenger
muzemans

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 3:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn ervaring met tweetaligheid is niet zo positief. Ik geef natuurlijk les op een TSO/BSO school, dus intelligentie ligt in het algemeen mss iets lager. Maar je kan toch niet weten dat je kleine uk al een slim kind zal worden of niet...
Wat wij bij lln opmerken is dat ze heel weinig taalgevoel hebben (in beide talen).
Een vriendin van mij (die unief gedaan heeft, dus niet dom) is ook tweetalig opgevoed en zij zegt zelf ook dat ze een taalgevoel mist (nochthtans leest ze heel veel). Bepaalde uitdrukkingen enzo, daar heeft ze het moeilijk mee...
Terug naar boven
lijntje

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 8:19 am    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn nonkel is met eenthaise getrouwd en hun kinderen spreken en schrijven perfect , nederlands, engels en thais. moet er wel bij zeggen dat mijn nonkel vooral dan bij het schrijven er heel intens mee bezig is geweest en bij het praten was het zo dat mijn nonkel er alleen nederlands tegen praatte, mijn tante thais en onderling was engels de voertaal en dit ging blijkbaar zonder al teveel problemen maar geloof ook zoals muze zegt dat ze der ook wat aanleg moeten voor hebben ook
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog Website bekijken
katreseke

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 10:25 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Van mijn man zijn familie weet ik het zo niet, maar in mijn familie heeft iedereen wel veel taalgevoel. Mijn ouders zijn fitte senioren die vlot een woordje Engels, Frans, Duits en Spaans kunnen meespreken. Mijn broer is 5-talig, ikzelf spreek ook meerdere talen vloeiend, ...
Dus hoop ik dat de kindjes van mijn kant veel taalgevoel hebben meegekregen. Tot nu toe zeggen ze natuurlijk zelf nog niet veel, maar ze verstaan alles evengoed in het Nederlands als in het Duits, dus voorlopig zit het wel snor.
Saskia

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 11:03 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn moeder gaf vroeger Nderlands op school en zij had dezelfde ervaring als Muze.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Opvoeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: