| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 27, 2008 9:56 am Onderwerp: |
|
|
Een kleine kanttekening: tweetaligheid lukt heel goed, zoals katreseke zei: als consequent door dezelfde persoon dezelfde taal gesproken wordt. Ook is het idd belangrijk dat je een taal goed aanleert, en volgens mij lukt dat het best met je moedertaal, dus het zou bvb voor mijn kinderen niet goed zijn dat we ze ook in het frans bvb opvoeden want dat is niet de moedertaal van mij of kris...
Kinderen hebben dan mss wel een streepje voor in de franse les bvb, maar vergeet neit dat ze het alleen mondeling kennen. Op school komt ook de geschreven taal erbij, en die lln vinden van zich zelf dat ze de taal aal goed kunnen, en letten dan niet altijd even goed op, waardoor het bij ons op school vaak voorkomt, dat kinderen die tweetalig zijn, toch nog een tekort hebben voor Frans....
En nog een laatste opmerking: tweetaligheid lukt niet bij alle kinderen. Meestal is intelligentie een bepalende factor. Als je merkt dat het zo blijkt te zijn, schakel je best over op 1 taal, want anders komt het met geen van beide talen goed....
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kristel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 27, 2008 11:28 am Onderwerp: |
|
|
Wij hadden vroeger een sales die vloeiend frans sprak maar zowel frans en nederlands niet goed kon schrijven, hij sloog daar kemels die ik zelfs in het frans niet maak frans was zijn moedertaal.
_________________ mama van Dagmar & Greg
19 maart 2003
Laatst aangepast door Kristel op Ma Jan 28, 2008 12:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 27, 2008 2:54 pm Onderwerp: |
|
|
zoals muze zegt moet je inderdaad de taal die je je kind aanleert zelf perfect kennen en is het dus best je moedertaal . Anders leren ze maar jou fouten en dat kan toch ook de bedoeling niet zijn . Ook is het belangrijk eens ze kunnen lezen , hen ook in beide talen de boeken aan te reiken , daarmee voorkom je het schrijfprobleem .
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 27, 2008 3:03 pm Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring met tweetaligheid is niet zo positief. Ik geef natuurlijk les op een TSO/BSO school, dus intelligentie ligt in het algemeen mss iets lager. Maar je kan toch niet weten dat je kleine uk al een slim kind zal worden of niet...
Wat wij bij lln opmerken is dat ze heel weinig taalgevoel hebben (in beide talen).
Een vriendin van mij (die unief gedaan heeft, dus niet dom) is ook tweetalig opgevoed en zij zegt zelf ook dat ze een taalgevoel mist (nochthtans leest ze heel veel). Bepaalde uitdrukkingen enzo, daar heeft ze het moeilijk mee...
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
lijntje

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jan 28, 2008 8:19 am Onderwerp: |
|
|
|
mijn nonkel is met eenthaise getrouwd en hun kinderen spreken en schrijven perfect , nederlands, engels en thais. moet er wel bij zeggen dat mijn nonkel vooral dan bij het schrijven er heel intens mee bezig is geweest en bij het praten was het zo dat mijn nonkel er alleen nederlands tegen praatte, mijn tante thais en onderling was engels de voertaal en dit ging blijkbaar zonder al teveel problemen maar geloof ook zoals muze zegt dat ze der ook wat aanleg moeten voor hebben ook
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
katreseke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jan 28, 2008 10:25 am Onderwerp: |
|
|
Van mijn man zijn familie weet ik het zo niet, maar in mijn familie heeft iedereen wel veel taalgevoel. Mijn ouders zijn fitte senioren die vlot een woordje Engels, Frans, Duits en Spaans kunnen meespreken. Mijn broer is 5-talig, ikzelf spreek ook meerdere talen vloeiend, ...
Dus hoop ik dat de kindjes van mijn kant veel taalgevoel hebben meegekregen. Tot nu toe zeggen ze natuurlijk zelf nog niet veel, maar ze verstaan alles evengoed in het Nederlands als in het Duits, dus voorlopig zit het wel snor.
_________________ Joepie!!! Hanne en Klara (04/09/2006) hebben er een zusje bij: Nina (11/02/2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Saskia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jan 28, 2008 11:03 am Onderwerp: |
|
|
Mijn moeder gaf vroeger Nderlands op school en zij had dezelfde ervaring als Muze.
_________________ Saskia, mama van Amaryllis en Camille (20/07/2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|