| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 3949 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jan 28, 2008 1:46 pm Onderwerp: |
|
|
het gemakkelijkste is idd dat elk gewoon zijn moedertaal spreekt tegen de kids. Spreken jullie onderling als koppel nog een derde taal, dan is dat weer lekker meegenomen. Intelligent of niet, als het zo systematisch en logisch is, valt het meestal wel nog mee. Enkel bij kids met dyslexie kan je dit systeem beter niet toepassen, zij gaan dan geen enkele taal voldoende beheersen.
Zo klein als ze zijn proberen wij onze kids nu toch een 'oor' voor Frans aan te leren hoor: plop, bumba, wizzy en woppy, dora,... allemaal programma's die we tegenwoordig meestal in het frans bekijken. De jongens kijken vooral, en Line begint al woordjes op te pikken, die ik dan voor haar moet vertalen en juist zeggen. We zijn ook met een aantal ouders aan het ijveren voor twee maal in de week naschoolse opvang voor een zestal kids in het frans, om op een speelse manier het frans mee te krijgen. Want hier in de rand zijn nederlandstalige kids die in het nederlands naar school gaan duidelijk benadeeld: de franstaligen op haar school spreken beide talen, en de franse school geeft les nederlands vanaf de tweede kleuterklas (zij moet daar nog drie jaar op wachten). Op de humaniora wordt dat dan pas duidelijk: omdat de franstaligen op een aantal nederlandstalige scholen hier in de omgeving zodanig in de meerderheid zijn, moeten ze het niveau van de lessen frans opkrikken, met als gevolg dat de nederlandstalige llln boven hun niveau moeten volgen (is het geval op de school van mijn ventje, TSO, gebruiken ze dus cursussen frans van het ASO).
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sandrita

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Jan 29, 2008 3:51 pm Onderwerp: |
|
|
bij ons spaans en nederlands
mijn man is een chileen (zuid amerika)en spreekt vloeiend nederlands spaans en engels
ik ben van belgie en spreek vloeiend nederlands spaans en engels
ik spreek nederlands met de kids en spaans met de schoonfamilie en mijn man spaans met zijn familie en nederlands met mijn ouders
mijn schoonouders spreken uitsluitend spaans en mijn ouders uitsluitend nederlands
en moet zeggen mijn kinderen spreken vloeiend nederlands en verstaan alles in het spaans maar spreken het maar matig maar zal wel beteren
alleen als ik kwaad ben spreek ik spaans en dan weten ze al hoe laat dat het is .groetjes en volhouden zoals ze zeggen da volhouder wint
_________________ hey ik ben een mama van 3 dochters en een 2ling victor en fernando
hh
  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
lutg

Geregistreerd op: 15 Aug 2007 Berichten: 1060 Woonplaats: west-vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Jan 29, 2008 10:26 pm Onderwerp: |
|
|
Ik hoop dat ik jou dan nooit in 't Spaans hoor foeteren!
_________________ Mama van E & M (°14/05/2007)
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Jan 29, 2008 10:51 pm Onderwerp: |
|
|
spaans , ik wou dat ook eens leren ...de cursus ligt hier nog , onbegonnen ! Moet er mij toch eens aanzetten vind het namelijk een leuke taal om te horen . Zo staan nog op een lijstje van talen die ik wil leren : russisch (omwille van de leuke letters), arabisch (omdat ik die foeteraars wil verstaan)en misschien nog italiaans .Maar of ik er ooit de tijd voor vind?
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sandrita

Del.icio.us
|
Geplaatst: Wo Jan 30, 2008 9:42 pm Onderwerp: |
|
|
| lutg schreef: | Ik hoop dat ik jou dan nooit in 't Spaans hoor foeteren!  |
dan heb je het gemist op de meeting dan
maar was toen nie erg
_________________ hey ik ben een mama van 3 dochters en een 2ling victor en fernando
hh
  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|