| |

Isarubines blog sundance's blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog Jipenjanneke's blog katreseke's blog pedro's blog twinneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
L

Geregistreerd op: 22 Dec 2006 Berichten: 643 Woonplaats: affligem - vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 9:26 am Onderwerp: thuisblijven??? |
|
|
Klein vraagje aan alle mamas hier.
K vraag me af hoe jullie dat doen als mama. Gaan werken of thuisblijven?
k heb daar helemaal geen zicht op of er soms premies zijn als je als mama thuisblijft?? krijg je nog iets van RVA of val je gewoon volledig op 0 EUro??
want dan is dat financieel toch niet te doen??
K zou eigenlijk wel graag thuisblijven maar weet niet of dat haalbaar is...
hoe doen jullie dat allemaal?? gaan jullie als ze naar school zijn dan wel weer werken??
of partime nu al iets doen?? is dat dan nog in de brache dat je voor werkte vroeger of is dat iets gans anders??
veel vragen maar k zit ermee en weet allemaal niet hoe we dat gaan doen?
|
 |
twinneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 12:44 pm Onderwerp: |
|
|
L,
Ik ben na de geboorte van de tweeling 6 maanden thuis gebleven: eerst zwangerschapsverlof (slechts 16 weken omdat ik daarvoor al thuis moest blijven), dan borstvoedingsverlof (onbetaald) en dan ouderschapsverlof. Toen ze precies 6 maanden waren ben ik halftijds terug gaan werken, hetzelfde als ik daarvoor deed. Ik werk bij mijn ouders dus ik neem de kids gewoon mee en zij zorgen ervoor terwijl ik werk.
Ik ben blij dat ik niet volledig gestopt ben met werken, want eerlijk gezegd vind ik zo 2,5 dag per week werken een leuke afwisseling. Ik blijf mijn werk leuk vinden én ik blijf voor de kindjes zorgen leuk vinden! Ik heb nog geen enkel belangrijk moment in hun jonge leventje gemist en daar ben ik heel blij voor!
Het is wel zo dat ik veel meer moe ben als ik een dag thuis ben geweest met de kids dan dat ik een dag gewerkt heb, haha! Dan denk ik zo 'O ja, ik kan vandaag eens wat later in mijn bed kruipen want ik moet morgen werken', grappig he!
_________________ Mama'tje van de olijke tweeling Ella en Louise (04-07-2006)
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
L

Geregistreerd op: 22 Dec 2006 Berichten: 643 Woonplaats: affligem - vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 2:16 pm Onderwerp: |
|
|
Twinneke
hier ook wel bijna zes maanden thuis na de geboorte. K moet pas 18 december weer gaan werken. K heb ook eerst zwangerschapverlof genomen (slecht 11 weken over, k was al van 12 jan thuis dus de andere 8 weken ben ik gans kwijt) en dan al mijn officieel verlof (20 dagen) en dan nog wat compensatiedagen en zo en dan nog drie maand ouderschapsverlof.
maar vanaf december is t dus weer fulltime werken...
k weet niet of dat gaat lukken, kan dat nu nog niet zeggen he
wat ik wel weet, is dat ik een job heb waar halftime gewoon niet mogelijk is, dus als ik dat ooit wil gaan doen zal t in een andere functie zijn!!!
k weet ook dat ik als ik werkte na mijn zwangerschapsrust van Yerko soms s avonds het gevoel had van mijn zoontje amper te zien, k kwam dan ook maar thuis tegen kwart voor zes (van zeven uur smorgens was hij dan al op de creche) en om kwart na zeven ten laatste lag hij al in bed... dus dat is echt thuiskomen, snel wat spelen, badje, flesje en bed in... dus k vrees dat je dan veeeel mist!! zeker als ik zie wat hij nu allemaal heeft geleerd op die paar maanden dat ik thuis ben!
|
 |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 5009 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 2:57 pm Onderwerp: |
|
|
bij de jongens ben ik zes maanden na de bevalling thuisgebleven, eerst zwangerschapsverlof, daarna borstvoedingsverlof (wel betaald) en tenslotte een maand op ziekteverlof (in akkoord met de adviserend geneesheer, ten gevolge van de familiale gebeurtenissen na de bevalling). Daarna ben ik gewoon weer gaan werken (ik werk 4/5de, ttz ben twee halve dagen thuis). De jongens zijn wel nog vier maanden thuisgebleven, wat een heel geregel was: mijn moeder kwam twee dagen babysitten (maandag en dinsdag), onze kuisvrouw kwam een halve dag extra (woensdagochtend) om te babysitten, ikke dan twee halve dagen (die ik gelukkig tijdelijk kon verplaatsen naar donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag) en mijn ventje die in het onderwijs dat jaar donderdag- en vrijdagochtend niet moest gaan werken. Een heel geren, en eigenlijk enkel door financiële overwegingen... anders hadden we dus drie kids in de creche. Line is na de geboorte wel gewoon naar de creche blijven gaan ,dat was haar domein. De jongens zijn dan, na de vakantie van de creche, vanaf half augustus mee mogen gaan naar de creche, in het vooruitzicht dat Line 1 september naar school ging. Ze was supertrots, dat zij de broertjes alles mocht tonen, voor ze naar de grote school ging.
Intussen werk ik ook nog één avond in de week, en binnenkort vermoedelijk nog een halve dag extra. Tel daarbij avondlijke vergaderingen (zowel voor mij als mijn ventje) en tja, we zien de kids niet veel in de week. We doen het met de ochtend, en dan van 17 uur tot 19 uur. Onze weekends zijn dan ook echt familiegebeuren, en ik ben al blij dat mijn ventje in het onderwijs gestapt is, zodat hij er later toch altijd woensdagnamiddag zal zijn. Gelukkig werk ik op 3 km van ons huis, dus ik ben wel snel thuis, en als het werk erop zit, kan ik al eens om 16 uur vertrekken om Line van school te halen.
Nu bewonder ik mama's die thuis blijven, want ik besef maar al te goed dat ik het niet zou kunnen. Mijn familie woont ver weg, al mijn vriendinnen werken full-time, dus ik zou hele dagen alleen zitten. Mijn ik-tijd, da's mijn werk, en dankzij dat werk heb ik dat thuis niet echt meer nodig (op af en toe een ladies night out met de mama's hier na ). Maar ik heb dan ook een job die ik met hart en ziel doe, en dat helpt natuurlijk...
hopelijk vind je een beslissing waar je achter kan staan!
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kristel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 3:48 pm Onderwerp: |
|
|
L, je hebt recht op 2 x 3 maanden, het is 3 maanden per kind en moest je die van Yerko nog niet opgenomen hebben kan je zelfs nog 6 maanden bijnemen.
Je krijgt een vergoeding van de RVA, je kan op hun site kijken hoeveel en je kan ook een aanmoedigingspremie vragen bij de vlaamse overheid, moet je maar eens googlen dan vind je de nodige documenten wel.
Ik ben ook thuisgebleven tot ze 9 maanden waren, in begin had ik het er moeilijk mee, maar ik zou mijn job nu niet meer kunnen missen, persoonlijk vind ik gaan werken vele minder vermoeiend dan een hele dag op de kids passen en als je de tijd die je over hebt vult met quality time met hen en nadien zelf eet etc dan gaat het goed, het is niet de kwantiteit maar de kwaliteit die telt, hier gingen ze ook van 7 uur tot +/- 17.30 - 18.00 naar de creche.
Voor mij was de financiele afhankelijkheid ook belangrijk.
_________________ mama van Dagmar & Greg
19 maart 2003 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2888 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 4:18 pm Onderwerp: |
|
|
Ja zoals kristel al vermelde over het ouderschapsverlof enzo dat is zo.
Ikzelf ben bij de twee eerste kids terug gaan werken na 3 maand zwangerschapsverlof. Dan had ik ouderschaps verlof genomen vanaf juni nadat mijn dochtertje een jaar was geworden en ook ineens dat ouderschaps verlof van joey erbij dus was ik 6 maand thuis maar omdat ik plotseling zwanger was van axel en maxim en ik moest thuis blijven van mijn 20 weken ben ik niet meer gaan werken. Dat is dan al 3 jaar met tijdskrediet. Nu heb ik vernomen dat ik toch nog een jaar bijkrijg. Maar het is vanaf juni veranderd dus het verschilt van werk tot werk hoelang je het kan nemen. Vroeger was dat bij ons 5 jaar. Nu heb ik al drie jaar genomen en krijg dus nog een jaartje bij. Daarna ga ik terug werken. Ik wil echt wel terug gaan werken. Want ze gaan dan toch naar school. Maar het is gewoon tijdens het verlof dat ik problemen heb. Maar als ze al een jaartje ouder zijn de twee jongsten dan ben ik geruster als ik hen ergens laat naartoe gaan. Ben nogal een ongeruste maar dat weten jullie al he Nu kan ik me erop zetten dat ik in september 2008 terug ga werken en kan ik ook oppas voorzien voor de vakanties. Het is niet dat ik lui ben en dat ik daarom niet wil werken want dat is het niet. Ik zou het ook niet kunnen iedere dag gewoon thuis te zitten. Maar momenteel ben ik nog zoet met de was en de plas en ja ik ben ook dikwijls naar mijn ma en gaan winkelen. Maar mijn tijd van werken komt wel.
_________________ Heidi , mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
L

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Jul 16, 2007 5:11 pm Onderwerp: |
|
|
K weet dat er voor elk kind drie maand ouderschapsverlof is. dit dat ik nu neem is dat van Yerko, k had er nog geen genomen.
de andere zes maand ga ik houden voor elke maand als de creche toe is te overbruggen de volgende drie jaar, en dan voor de eerste drie jaar dat ze naar school gaan te nemen een maandje!
anders zitten ze te lang bij omas, opas enz!!
k vind het goed van van beide punten (thuismamas en werkende mamas) ervaringen te horen!
t doet me bijvoorbeeld goed te horen dat ik niet de enige ben waarvan de kids van een uur of zeven smorgens tot zes uur savonds in de creche zijn! K vond het altijd zo erg als ik Yerko ging brengen dat hij altijd de eerste daar was en weer de laatste daar ook savonds
k vroeg me echt al af hoe die andere ouders dat deden!
k werk op 45 min van thuis dus dat maakt natuurlijk al heel wat tijd dat je onderweg bent
k ben er dan ook over aan t denken als ik blijf werken van dat te doen in een dichter gelegen bedrijf...
die 1,5 uur file en zo missen van quality time doet me niet goed!
sundance
misschien stoute vraag (moet dus niet antwoorden)
lukt dat vlot financieel, thuis blijven??
tijdskrediet, wat krijg je daar nog voor?? want ouderschapsverlof is 627 euro of zo... daar betaal ik net mijn lening mee af!!
ik en mijn ventje hebben elk een lening af te betalen (we hadden beiden al een huis voor we elkaar kenden dus ja... kostelijke grap!)
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Stel jezelf even voor Infomap Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Koffieklets Meetings en Data Dagdagelijkse activiteiten Zorg voor jezelf en je relatie Gewiste Posts Belangrijke momenten Papahoekje Engeltjes Links Het Grote Meerlingen Fotoboek Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Beheerdersmap Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes, doopsuiker, meter- en peterschap Praktische vragen, uitzet en administratie
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|