| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog twinneke's blog katreseke's blog Kristel's blog pedro's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2863 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 3:57 pm Onderwerp: Stelen |
|
|
Gisterenmiddag zijn we (ik en schoonma) naar een speeltuin geweest omdat het niet regende. Daarna gingen we naar een speelgoed winkel omdat we nog wat dvd gingen kopen. Ik bleef buiten wachten met de buggy en axel en maxim. Ik was gewoon door de etalage naar binnen aan het kijken om sarah in het oog te houden want ze neemt soms dingen vast en ik vind dat dat niet kan. Ineens zie ik toch wel dat ze iets in haar zakje steekt. Ikke naar de deur gelopen en geroepen dat ze dat moest terug leggen. Ze was totaal geschrokken en zei dat ze niet wist dat dat niet mocht. Ze heeft uit de klas al is de sleutel mee naar huis genomen maar dit vond ik er toch over. Ik heb daarna haar appart genomen en met haar een serieus gesprek gehad.
Ze zei dat ze dat graag wilde hebben maar dat ze dat van ons niet kreeg. Maar ze had het nooit gevraagd en ze heeft al zoveel. Ik zei dan dat we niet alles konden kopen dat ze wilde en dat het veel kostte enz.
Heb ook gezegd dat ze dat aan de sint moest vragen of voor haar verjaardag of er voor sparen. Het lijkt dat ze het begrijpt. Nu ben ik bang dat als ze bij een vriendinnetje zou gaan spelen dat ze dat ook zou durven. Vind het een vervelende situatie.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik schaamde me nogal hoor.
_________________ Sunny, mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kristel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 4:40 pm Onderwerp: |
|
|
Sunny, daar moet je je helemaal niet voor schamen, natuurlijk snappen ze de inpakt nog niet, daar is ze nog veel te klein voor, maar idd, een goed gesprek is idd belangrijk, en goed duidelijk maken dat het niet kan zoals je al gedaan hebt.
Ieder kind heeft volgens mij al we zoiets eens gedaan, al was het maar een klein snoepje.
Mss ook afspreken dat ze voor iets kan sparen, als ze iets wilt, samen gaan kijken hoeveel iets kost, en dan ze laten sparen, ze kan mss een centje "verdienen" door een beetje te helpen of braaf te zijn.
In ieder geval, het is goed dat je het haar goed duidelijk maakt, moest ze het nu nog eens doen, of meer dan een keer, mss eens met een kinderpsycholoog horen hoe je zoiets het beste aanpakt, of mss gewoon eens langs gaan bij de winkelverantwoordelijke met haar of de politie, maar die laatste vind ik nogal extreem, ik heb eens iets gezien over een dame die daar een trauma heeft van overgehouden en niet meer in de winkel durfde. Natuurlijk, die was al zo goed als volwassen.
_________________ mama van Dagmar & Greg
19 maart 2003 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 5:10 pm Onderwerp: |
|
|
|
niets om je over te schamen hoor! Ze heeft nog totaal geen besef van geld en wat duur is en wat niet. Maar idd het haar uitleggen dat het niet kan! Dat heb je super gedaan. Ante neemt ook soms dingen uit de klas of uit het dagverblijf mee naar huis. Smokkelen noemt hij dat. Hij moet het van mij elke keer zelf terug geven aan de juf og de meester. Werkt precies wel, want het is lang geleden dat hij nog een keer iets gesmokkeld heeft!
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Adeline

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 5:54 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Het is inderdaad belangrijk dat je je kind, direct bij de allereerste keer dat zoiets zich voordoet, dwingt om ZELF hetgeen hij gestolen heeft terug te geven aan degene vanwie hij het gestolen heeft, dus niet aan jou!.
Als zoiets gebeurt in een winkel kan je dat op verschillende manieren aanpakken. Ik heb dit eerlijk gezegd nooit aan de hand gehad, maar hetgeen ik zou doen is het volgende: zodra je de 'diefstal' opmerkt zeg je hardop tegen de winkeluitbater iets in de aard van "oh kijk eens aan, er loopt hier een dief rond die ... steelt. Nu moeten we toch de politie bellen, nietwaar?". Normaal gesproken zal je kind uit schaamte dan automatisch het gestolen goed teruggeven aan de winkeluitbater. Aangezien het kind op die manier nogal schrikt van z'n eigen fouten, zal het niet gauw meer opnieuw gebeuren. Bovendien heb jij je op die manier echt niet hoeven te schamen, integendeel. Als je niets gezegd zou hebben, en alles gelaten had zoals het was, dan moest je je schamen omdat je medeplichtig zou zijn aan diefstal!
Groeten,
P.S. Zelf heb ik ooit in het vierde leerjaar eens een kleinigheidje gestolen, niemand die er ooit is achtergekomen.
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 3949 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 6:23 pm Onderwerp: |
|
|
ik denk dat de meeste kids wel eens iets wegnemen (smokkelen is eigenlijk een goede term, want ik vermoed dat het ook deels het verplaatsen is, niet het stelen). Je mag haar ook niet traumatiseren natuurlijk, dus een klein gesprekje onder vier ogen is volgens mij nog altijd de eerste stap. Ik kan me al voorstellen hoe Line zou reageren als ik haar hardop terecht zou wijzen waar vreemden bij zijn... die zou een hele dag ontroostbaar zijn. Het zit er in dat we dat zelf als kind ook wel eens deden, zeker op die leeftijd van sarah, en dat we dat niet meer weten. Uiteindelijk is iets uit een winkel nemen voor hen niet erg anders dan een koek uit de kast nemen waar geen toestemming voor gegeven is (en dat doen al onze kids toch al eens?).
Zoals Kristel voorstelt: sparen (bonussysteem) is volgens mij een goed idee. Da's uiteindelijk wat Line hier ook doet: regelmatig ziet ze in de winkel iets dat ze echt graag wil hebben. Wel, soms kopen we dat, maar dan wordt dat ingepakt en op de kast gelegd, en dan is dat haar volgende 'cadeautje' als haar stempelkaart vol is... (afhankelijk van de prijs natuurlijk, het gaat dan toch altijd om kleine dingetjes)
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Adeline

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 6:42 pm Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Ik kan me al voorstellen hoe Line zou reageren als ik haar hardop terecht zou wijzen waar vreemden bij zijn... die zou een hele dag ontroostbaar zijn. |
Tja, dat hangt dan inderdaad ook weer van kind tot kind af hoe je het moet aanpakken, maar toch blijf ik erbij dat je geenszins de indruk mag wekken dat je dit toelaat, zelfs al is het kind zelf zich bij het stelen van geen kwaad bewust. En ik denk eerlijk gezegd dat je een bonussysteem gerust mag gebruiken om goed gedrag te bevorderen, maar niet om verkeerd gedrag af te leren, want op die manier geef je wel de 'regel', maar te weinig de 'reden voor die regel' aan je kind mee: een beetje zoals een wiskundige formule aanleren zonder ze te bewijzen, en dan begrijp je de achtergrond ervan natuurlijk ook niet. Dus kan je, als het kind in kwestie bv. zeer gevoelig is (hetgeen ik dus niet kon weten toen ik mijn vorige bericht schreef), dan nog beter inderdaad gewoon een gesprek voeren. Nochtans zou ik het bij mijn kinderen, als het al zou zijn voorgevallen, toch gedaan hebben zoals ik in mijn voorgaande bericht beschreef, maar ja, dat zeg ik nu, nu ze al stukken ouder zijn, misschien had ik er toen ze nog kleiner (en dus gevoeliger) waren inderdaad wel anders over gedacht, maar ik heb me tot vandaag die vraag eigenlijk nooit gesteld, aangezien dat bij 15-jaren niet meer aan de orde is en aangezien ik er eerder nog nooit mee geconfronteerd ben geworden.
Groeten,
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kristel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Jun 28, 2007 7:05 pm Onderwerp: |
|
|
Verkeerd gedrag afleren zou ik het niet noemen, het kind beseft nog eens niet wat ze verkeerd gedaan had, nu zal ze het wel weten ondertussen en het spaarsysteem is volgens mij goed gedrag aanleren : iets willen en er dan voor sparen.
En op 15 jarige leeftijd kan je daar gerust nog mee geconfronteerd worden hoor !!
_________________ mama van Dagmar & Greg
19 maart 2003 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|