| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog twinneke's blog katreseke's blog Kristel's blog pedro's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
twiety

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2008 7:55 pm Onderwerp: Moeilijke schoolkeuze. |
|
|
Wij hebben een moeilijke schoolkeuze te maken.In onze gemeente zijn er drie scholen. één ervan is amper twee kilometer van ons huis en geen druk verkeer om ernaar toe te gaan( langs binnenweg). De andere twee zijn eerder in het centrum en een viertal km van onze deur. Probleem is nu: de eerste school, dus landelijk en het dichtst bij onze deur is een kleine school. De leerjaren zitten per twee jaren tesamen en al de kleuters zitten in één klasje. Voordeel is, iedereen kent iedereen, kleine groepen, geen massa. Maar Hoelang gaat dit schooltje nog mee gaan ? dit jaar hadden ze maar 14 kleuters, dus in de drie jaren tesamen, de leerjaren samen (dus per 2 jaren) ong. 17 per klas. Ze zeggen dat ze op die manier, per twee jaren, veel beter leren zelfstandig werken, dat zwakke kinderen meer hulp krijgen,... Ik vind het ook wel spijtig dat de kids drie jaar bijdezelfde juf zitten in de kleuterklas, en twee jaar in het lager. Natuurlijk is de vraag, hoelang gaan ze naar dat schooltje kunnen gaan ? De leerkrachten zelf denken nog niet aan stoppen en zijn hier al 4 keer over de vloer geweest. De andere twee scholen, hebben we nog niet gezien. 6 jaar geleden is hier ook al zo'n klein schooltje gestopt, vanaf dat ze geen leerlingen genoeg hebben, is het gedaan. Ik zou het spijtig vinden moesten ze hun 9 a 10 jaar niet kunnen uitdoen. Ik ben eerder voorstander om een andere school te nemen, maar mijn ventje wil ze naar de kleinere school sturen. Wie weet raad, wat zou het beste zijn voor de kids ?Wie heeft er ervaring met zo'n klein schooltje ? Welke school zouden jullie nemen.
Alvast bedankt voor de tips.
|
 |
muis

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2008 9:04 pm Onderwerp: |
|
|
|
Twiety,hier gaan ze ook naar zo een klein schooltje,momenteel 12 kleuters,ze zijn gestart met 8,is echt aan te raden en inderdaad het kan natuurlijk altijd dat het sluit,maar het is die eerste jaren dat ze nog zo klein zijn,en die individuele aandacht is dus super in zo een klein schooltje,ik ga hun zo lang ze er kunnen van genieten ,laten zitten al is het veel verder dan die o zo beroemde school in Eeklo,die maar een 500 meter van mijn deur is,maar waar ze wel met 30 in een klas zitten
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
tamtam

Geregistreerd op: 07 Okt 2007 Berichten: 565 Woonplaats: sint-laureins
Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2008 9:23 pm Onderwerp: |
|
|
Bij ons zitten ze op een grote school.
Geboortejaar 2003 zijn 20 lln, geboortejaar 2002 zijn 30 lln
Aangezien de 3de kleuterklas zo groot was hebben ze die verdeeld in 2 klassen en daar de kleuters van het jaar 2003 bij onder verdeeld.
Zo kwamen ze aan 2 klassen met een normaal aantal kleuters en kunnen ze de kleuters van de 3de kleuterklas beter volgen in hun voorbereideing naar het eerste leerjaar...
Het voordeel van gemengde klassen is dat de jongsten zich optrekken aan de oudsten en ze ook de oefeningen kunnen meedoen met de oudsten als ze dit willen. De oudsten "helpen" de jongsten als ze iets niet meteen begrijpen. Ze leren ook goed omgaan met kinderen die meer of minder kunnen dan zichzelf dus pesten en uitlachen komt ook minder voor...
Of het schooltje nog lang zal bestaan hangt enkel en alleen af van de ouders die hun kinderen naar daar laten gaan en van de goede mond aan mond reclame...hoe meer kinderen op school, hoe meer reclame, dus ook weer meer kinderen...dus een langer bestaan van het schooltje...
In een kleine school wordt er ook wel eens wat meer gedaan voor kindjes die het al wat moeilijker hebben...
Als het schooltje dan toch zou sluiten zijn ze ondertussen al op een leeftijd dat ze vriendjes en vriendinnetjes hebben en die moeten dan ook zowiezo naar een andere school dus kennen ze daar ook kindjes die bij hen in de klas zullen zitten...
Ik ben dus helemaal pro voor een kleine school met veilige wegen en op loopafstand
_________________ Tamara, mama van Sharissa (02/04/1993), Sibren (03/08/1995), Kjell (22/05/2003) en Tibbe (22/05/2003) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 3914 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2008 10:37 pm Onderwerp: |
|
|
Line zit ook op een redelijk grote school, toch een veertigtal kleuters per jaar, verdeeld over twee klasjes (dus qua grootte valt dat nog mee). Maar ik heb zelf op zo'n klein buurtschooltje gezeten, en er was één kleuterklas (dus waar de drie jaren in zaten) en één klasje voor eerste en tweede leerjaar. Ik ga niet beweren dat ik veel herinneringen eraan heb (maar die heb ik sowieso nergens over), maar wel verhalen van mijn moeder. En feit is dat ik met heel veel van de personen waar ik die eerste vijf jaren mee samen zat, nog heel mijn adolescentie contact mee gehouden heb, alhoewel we heel andere richtingen uit gegaan waren qua schoolkeuze (veel jongens en toen was alles nog gescheiden bij ons, en heel wat jongens dan ook nog naar het technisch onderwijs).
Ik zou er in elk geval meteen voor gaan. En zelfs als dat schooltje zou sluiten, dan gaan de andere kids van hun klasje toch ook moeten veranderen, en komen ze nog met een deel bekenden in hun nieuwe school aan?
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Mrt 10, 2008 10:40 am Onderwerp: |
|
|
ons kids zitten dus op die grote school en voordeel is dat die genoeg subsidies krijgen om de klassen te splitsen . Ze zitten dus maar met 12 in een klasje en niet met 30!
Ik ben dus geen voorstander van kleinschalige scholen en zeker niet als ze leerjaren samen beginnen steken ! Kinderen die uit zichzelf schuchter zijn , worden dan door de grotere kinderen in de hoek gedreven en durven nog minder . Bij ons op school splitsen ze zelfs de speeltijd zodat de kleintjes niet door de oudere kinderen onder de voet worden gelopen.
Sorry maar als twee leeftiojden samen in een klas zitten kan dit in mijn ogen niet bevordelijk zijn voor geen enkele partij , de groten worden geremd in hun opgroeien en de kleintjes moeten al dingen kunnen waar ze nog niet aan toe zijn . Ik zie hier eerlijk gezegd gen nut in .
Natuurlijk spreekt de nabijheid van de school wel zijn voordelen uit . Hoewel die van ons dus echt ook in het centrum gaan en ik ze echt wel met de wagen moet brengen . Toch weegt dit niet op tegen de voordelen en de goede naam die onze school heeft. Ik merk trouwens bij ons kids dat ze zich daar heel goed voelen en zich absoluut niet overmand voelen door de gigahoeveelheid kinderen die er daar elke morgen rondlopen , integendeel.
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Wo Mrt 12, 2008 9:05 am Onderwerp: |
|
|
Dit heeft mijn zus (tante kat) meegemaakt in een school die lln aan het verliezen was, en dus ook uren:
Aangezien ze zo bang waren om nog minder lln te hebben, werden de lln die op de school zaten, zo lang mogelijk ook op die school gehouden. En ja: kinderen die het minder goed deden ook. Terwijl een aantal van die kindjes eigenlijk moesten doorverwezen worden naar het bijzonder onderwijs, werden ze kunstmatig in de klas gehouden, en ook elk jaar over gelaten. Mijn zus zat in het eerste leerjaar in een klas met een aantal zwakkere kindjes, zij behoorde bij de 'top'. Resultaat: als ze haar vinger opstak om te antwoorden mocht ze nooit antwoorden. Op een heel korte tijd veranderde van een kind die altijd heel graag naar school ging, naar een kind die huilde om naar school te gaan. Uiteindelijk heeft ze tegen mijn mama gezegd waarom ze huilde, en toen mijn mama naar de juf ging om dit te melden, kreeg ze als antwoord: maar als ik haar laat antwoorden is het altijd juist, en dan gaan we te vlug, en kunnen niet alle kindjes volgen....
Een tip: ga in de verschillende scholen eens langs, vraag een rondleiding, ga op een schoolfeest, praat met mensen die hun kinderen al naar die school sturen,.... Zo krijg je al een beeld over de sfeer op een school, want een foldertje verteld daar niets over...
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|