| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Bianca

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 8:45 pm Onderwerp: RE: re : logopedie |
|
|
Hoi,
ik heb een jongen-meisje tweeling van bijna 6 jaar oud.
Op taalgebied zijn het van bij het begin geen kraks geweest; Ze zijn laat duidelijk beginnen praten hoewel we er steeds normaal tegen gesproken hebben. Ze hadden ook een eigen taaltje wat ik probeerde zoveel mogelijk te doorbreken maar dat lukte zeer moeilijk.
Vanaf de eerste kleuterklas wisten we al via de kleuterjuf dat het logopedie-kandidaten zouden worden. In de 2de kleuterklas zei de juf mij dat vooral de dochter moeilijkheden had met de r en sch klanken en werd toch aangeraden om logopedie te starten. Op het einde van de 2de kleuterklas is Melissa dan toch gestart met logopedie na lang aarzelen van onze twege (ik dacht dat ze nog veel te jong was hiervoor).
Ik heb er echter nog geen moment spijt gehad van het feit dat ze naar de logopedie gaat . Ons meiske is een totaal ander kind geworden. Ze heeft meer zelfvertrouwen gekregen omdat ze zelf merkt dat ze duidelijker praat en ze is minder verlegen en teruggetrokken dan pakweg een half jaar terug. Het doet echt plezier en deugd om haar zo bezig te horen.
Haar broer Fredrik heeft nu wat minder problemen met de taal. Praat soms wat vlug en valt soms over zijn woorden mar wanneer hij erop let lukt het zonder problemen.
Sommige woorden zijn wat moeilijk maar al doende leren ze en hij praat graat dus leert hij ook vlug.
Wat de keuze van de logopediste betreft : ik heb aan de zorgleerkracht van de school een lijst gevraagd met logopedisten. Zij kennen meer mensen dan wij en kennen ook de specialiteiten van de logopedisten. Ik ben er alvast zeer tevreden over.
Groetjes,
Bianca:)
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
lulleman

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 8:55 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
Ik heb een neef die vroeger ook logopedie nodig had omdat hij knobbeltjes op zijn stembanden had door verkeerd stemgebruik, na deze lessen (om meer vanuit de buik te spreken) zijn die knobbeltjes verdwenen en is er alles op voorruit gegaan (doddelde af en toe een beetje)
Als ze aan mijn kindjes aan zouden raden zou ik er niet weigerachtig tegenoverstaan omdat ik weet dat het wel echt zin zal hebben
_________________ De groenten,
Vadere van Axel en Maxim, Sarah en Joey |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2839 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 8:56 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
Ik zelf ben ook een tweeling ook meisje- jongen maar wij hebben nooit een eigen taaltje gehad denk ik. Moet het voor zekerheid nog is aan ons ma vragen, ze is hier ook wel is op de site maar durft volgens mij niet te antwoorden. Wel heb ik dat ik meestal als ik over mijn ouders praat dat ik uit gewoonte altijd "ons" zeg.
Maxim praat met een franse "r" en axel vroeger niet maar tegenwoordig doet hij dat ook. Eventjes geleden herkende ik maxim dat hij zo sprak maar nu ze beiden zo spreken is het moeilijker. Nu lijkt hun stem serieus op elkaar. Maar ja ze zijn nog maar drie jaar he dus het kan nog veranderen.
_________________ Sunny, mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 9:38 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
volgens mijn zus (die logopediste is in gent, als iemand er één nodig heeft, laat maar weten;)) is de franse r gemakkelijker uit te spreken en beginnen de meeste kindjes met die r.
Vrees door het gentse dialect dat onze kinderen met die r zullen blijven spreken. Collega's van mij die gents praten die kunnen ook geen andere r uitspreken. grappig!
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2839 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 9:57 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
oh daarmee maar ja ik vind het niet erg hoor nu is dat wel schattig. Muze is dat de zus die we al hebben gezien in de ardennen??,
Maar ik vind het raar omdat axel ervoor de "r" wel gewoon kon uitspreken. En hij doet nu gewoon maxim na volgens mij. Maar ja jou zus mag natuurlijk altijd is hen testen hoor!
_________________ Sunny, mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 3952 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Mrt 01, 2007 11:01 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
Line praat ook slordig, maar dat zal dus wel liggen aan dat gehoorsverlies hoor. Intussen ben ik al gefrustreerd dat we nog moeten wachten tot mei, nu de knoop doorgehakt is... de hele dag door klinkt hier 'wat zeg je mama?'. En zelfs de juf merkt eindelijk op dat ze toch sommige klanken niet uitspreekt.
Trouwens, al wie graag een rollende R wil: ik heb dat als volgt geleerd tijdens dictie. Uuuuuuuren heb ik rondgelopen, al zeggende kDokante kDoketten (dus eigenlijk krokante kroketten, maar dan met 'd'), en als je dat vaak genoeg en snel genoeg zegt, komt daar op een dag een rollende R van...
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Mrt 02, 2007 1:19 pm Onderwerp: RE: logopedie |
|
|
ik heb maar 1 zus, dus het is idd die die je gezien hebt!
Stan is ook begonnen met de goede r, maar doordat kris altijd zei: bert en ernie (met de franse r) is hij het ook beginnen zeggen en nu kan hij dus ook niet meer de goede r. En tja, gent is niet gekend voor de rollende r
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|