| |

Isarubines blog sundance's blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog Jipenjanneke's blog katreseke's blog pedro's blog twinneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Medea

Geregistreerd op: 02 Jul 2008 Berichten: 42 Woonplaats: Vlaamse Ardennen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Apr 24, 2009 8:51 am Onderwerp: help ... slaapwanhoop ! |
|
|
Hoi allemaal ...
Ik heb gisteren geporbeerd dit te schrijven, maar blijkbaar is er iets fout gegaan want ik vind mijn berichtje niet meer terug ... door slapeloosheid waarschijnlijk op het verkeerde knopje gedrukt.
Ik zit er compleet doorheen. Mijn lieverds zijn nu bijna 4 maand en slapen nog helemaal niet door, integendeel. Ze krijgen nog volledige borstvoeding, en worden elk verschillende keren per nacht wakker om te drinken. Deze nacht ben ik elk uur wakker gemaakt ...
E slaapt af en toe al eens een blok van zes uur, maar krijg ik pas in bed om 23.30u. R slaapt in blokjes van 1,5 à 2 uur, en begint twee uur vroeger aan zijn nacht, zodat hij klaarwakker is 's ochtends om 8u. En dan heb ik mijn oudste nog ...
Overdag heb ik hulp, het huishouden is geen probleem. Maar wel : ik werk een kleine part time weer mee met mijn man, en ik ben veel te verstrooid om het werk te doen dat ik moet doen (administratie, boekhouding, secretariaat) Ik begin er fysiek én emotioneel helemaal door te zitten.
Stoppen met bv vind ik geen optie. Een flesje bijgeven 's avonds (met afgekolfde melk weliswaar) helpt niet.
Iemand tips of zo ?
_________________ To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower
To hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hermanus

Geregistreerd op: 20 Mei 2008 Berichten: 780 Woonplaats: Hermanus, Zuid-Afrika - oorspronkelijk Stekene, Oost-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Apr 24, 2009 10:53 am Onderwerp: |
|
|
zou het misschien kunnen dat ze niet voldoende melk binnenkrijgen of dat je melk hun maagjes niet voldoende vult.
ik zou eens proberen om 's avonds als laatste een fles te geven met poedermelk en zien of ze dat door de nacht brengt.
hoe laat krijgen ze hun laatste voeding voor ze de nacht in gaan ?
ik zou ook proberen om ze alletwee in hetzelfde ritme te houden want dat maakt je leven heel wat makkelijker.
wij hebben dat altijd zo gedaan, samen opstaan, samen eten, samen slapen en nu een jaar later werkt dat nog altijd zo.
Success !
|
 |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 676 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Apr 24, 2009 11:12 am Onderwerp: |
|
|
hey medea,
@hermanus: ik zou geen poedermelk geven als je bv wil geven want dan ga je heel snel in de problemen komen met je melkproductie.
Onze jongens kregen ook altijd samen eten (natuurlijk niet toen er één begon door te slapen, dan liet ik die slapen) waarmee ik bedoel: vlak achter mekaar (samen aanleggen lukte me niet). En ongeveer om de drie uur. Hier waren ze dat schema snel gewoon en vroegen ze ook effectief ongeveer om de drie uur. Ik had ook liever borstvoeding op vraag gegeven maar vond dat gewoon niet haalbaar met twee. 's Avonds kregen ze hier flesjes afgekolfde melk (altijd zo gedaan, natuurlijk niet ideaal voor tepel-speen verwarring), dan kon mijn man helpen, wist ik hoeveel ze gehad hadden...
Ik denk dat om de twee uur vragen in principe wel normaal is bij borstvoeding. Ik weet niet wat je mag verwachten op 4 maanden.Kaya gaat hier meer over weten misschien. Als ze inderdaad te vaak vragen en je het gevoel hebt dat er iets niet ok is met de melk of hun drinkgedrag dan zou ik er een vroedvrouw-lactatiekundige bijhalen als ik jou was. Of eens naar La Leche League bellen.
Ik begrijp dat je er onderdoor gaat. Ik zou in die omstandigheden ook niet kunnen werken hoor. Heel veel moed. Ik hoop dat de situatie snel wat haalbaarder wordt zodat je toch kan doorgaan met je borstvoeding. Hoe doen ze het eigenlijk overdag?
groetjes
lina
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
SaarB

Geregistreerd op: 25 Sep 2008 Berichten: 85 Woonplaats: west-vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Apr 24, 2009 12:28 pm Onderwerp: |
|
|
Allereerst veel sterkte... Slaap is o zo belangrijk... dat heb ikzelf ook aan den lijve mogen ondervinden...
Ik ben zeker geen expert... mijn zoontjes zijn nu ongeveer zeven maanden... maar dit zijn de dingen waaraan ik denk:
* Ik weet dat het cliché klinkt maar probeer dan toch op elk moment dat je kan even te rusten of slapen... + hulp inschakelen waar je kan... zooooo belangrijk
* Verder zou ik ook proberen om je beide kindjes op hetzelfde 'ritme' te voeden. Ik weet dat dat niet volledig volgens het borstvoedingsideaal is maar ik vond het persoonlijk wel een manier om BV met een tweeling fijn te houden... Uiteindelijk toch beter zo dan een mams die er volledig onderdoor gaat?
* en tenslotte... ik weet dat er gezegd wordt dat een fles kunstvoeding de productie doet dalen en ik geloof ook dat dat risico bestaat maar dat hoeft niet ALTIJD zo te zijn... Toen ik er echt door zat stelde iemand van K&G ook voor een flesje kunstvoeding te geven als laatste voeding savonds... Nee, ze sliepen niet meteen de nacht door... maar wel al es een langere blok en hun maagje was blijkbaar meer gevuld... en dat gaf mij wel iets meer energie om wel verder met de BV door te gaan. Ik heb geen afname van mijn productie ondervonden... maar iedereen is anders so...
* bespreek je situatie met mensen die er wat van kennen (bvb van LLL of een vroedvrouw of zo)
Veel goede moed?!
_________________ mama van twee schatten van jongens Wietse en Wout , ° 30 september 2008 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
ils

Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Apr 24, 2009 2:08 pm Onderwerp: |
|
|
Hey Medea,
Ik ben zeker geen bv-expert aangezien ik bij de meisjes maar 8 weken afgekolfd heb.
Wel heb ik ze vanaf het begin samen (of vlak na elkaar) eten gegeven, zodat ze dus wel hetzelfde ritme hebben. Net zoals bij Hermanus staan ze hier ook samen op, eten samen en gaan samen slapen .
Wat dat rusten tussendoor betreft, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als het je eerste kindjes zijn, gaat dat nog redelijk, maar als het nr 2 en 3 is, is dat natuurlijk ook niet meer zo simpel.
En als je je laatste voeding afgekolfde melk geeft in een flesje en die indikt met iets, zodat ze wat langer toekomen??? Ik weet dat je poedermelk kan indikken, maar heb geen idee of het met bv ook kan. Maar daar weet hier ongetwijfeld wel iemand anders meer van...
Wat misschien ook kan, is dat jij er eentje 's nachts bv geeft en je man de andere een flesje met afgekolfde melk geeft. Zodat je dus maar voor 1 kindje moet zorgen en geen 2. En de nacht erna omdraaien, zodat je toch even iets langer na elkaar kunt slapen.
Ik wil je ook veel sterkte toewensen.
_________________ Ils, mama van Milo, Marin & Meike
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
kaya

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 923 Woonplaats: West-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Apr 25, 2009 11:00 am Onderwerp: |
|
|
Hoi medea,
Slaaptekort kan inderdaad echt vreselijk zijn. Ik kan er echt wel over meespreken... Eerst en vooral een dikke proficiat dat je nog altijd volledig bv geeft aan je kleintjes! Je doet het echt fantastisch en de leukere bv-periode komt er nu snel aan hoor
Kunstvoeding bijgeven zou ik ZEKER NIET mee beginnen (sorry dames hierboven, maar met jullie redenering ben ik absoluut niet akkoord)... De kans dat je melkproductie zo volledig gaat dalen en je nog meer in de problemen komt is echt wel reëel hoor! Daarenboven krijgen ze nu volledige bv met de bedoeling om ze te vrijwaren van allergieën ed. en met een flesje kv erbij verlies je dat effect toch wel enigzins. Het idee dat kunstvoeding een oplossing is voor dergelijke problemen is ook niet altijd juist. Ik probeerde eerder al eens pap (gemaakt van moedermelk weliswaar) te geven voor ze gingen slapen en dit zorgde niet voor langere stukken zonder voeding. En eigenlijk is het volkomen normaal (en veel gezonder) voor kindje van die leeftijd dat het nog zoveel voedingen nodig heeft.
Rond de 4 maanden hebben ze ook wel een serieuze groeispurt (bij mij was die echt onvoorstelbaar zwaar... ook om de 2 à 3 uren 's nachts en overdag voeden,'s avonds lagen ze gewoon de hele avond aan de borst). Vanaf die periode ben ik beginnen samen slapen met de kindjes. En dat was voor mij (en mijn man) echt wel dé oplossing! Ik sliep tussen de 2 baby's in en ik moest nooit meer opstaan, kon gewoon al liggend voeden en zelfs verder slapen tijdens de voeding. Als je me 's morgens vroeg hoeveel keer ze gedronken hadden dan kon ik het echt niet zeggen want meestal legde ik ze half slapend aan om na een kwartiertje terug half wakker te worden en een slapend hummeltje naast me te zien.
Uiteraard is samen slapen met je kinderen een heuse verandering en moeten jij en je partner er voor open staan. Ik stond er in het begin ook heel sceptisch tegenover tot ik het geprobeerd heb en gemerkt heb hoeveel meer nachtrust ik erdoor kreeg! Ondertussen zijn de kindjes bijna 9 maanden, krijgen ze nog steeds bv en slapen ze nu toch al een blokje van 6à7 (soms uren zonder eten (wakker worden voor een tuutje of zo dat zit er wel nog tussen). Toen ze 7 maanden waren, hebben we bewust 'het buffet' gesloten gedurende 5 uren. Dan moesten we troosten ipv voeden (vooral mijn man dan, want bij mij roken ze de melk). Na een weekje of 2 waren ze dit gewend en zijn ze vanzelf 6à7 uren beginnen doen zonder voeding. De jouwe zijn natuurlijk wel nog wat klein om dit al te doen, maar eens ze wat ouder zijn kan je dit eventueel proberen. Nu beginnen ze de nacht in hun eigen bed (Timon zelfs al in zijn eigen kamer, Lukas in een bedje op onze kamer). Ze komen meestal wakker rond 3u voor een tuutje of een knuffel en meestal komen ze dan terug bij ons in bed tot 's morgens (Timon heeft echter al nachten gedaan van 7 uren in zijn eigen bed!!). Langzaamaan proberen we ze nu langer om langer in hun eigen bed te laten slapen en langzaam maar zeker begint dit te lukken (natuurlijk niet van de ene dag op de andere).
Als je ervoor open staat dan kan je meer info vinden over veilig samen slapen hier: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/samen-slapen/hoe.html Overweeg het echt eens goed, voor mij was dit dé oplossing!
Persoonlijk zou ik ook echt proberen van de 2 kindjes op hetzelfde ritme te krijgen. Probeer R vandaag een kwartiertje later in zijn bed te leggen en E een kwartiertje eerder. De dag erna nog een kwartiertje enz. tot ze op hetzelfde ritme zitten, dat zal voor jou alles ook wel nog wat vergemakkelijken. Mijn ervaring heeft me geleerd dat je de kindjes echt wel op je eigen ritme kan zetten hoor (wij werken hier laat en ze gaan pas slapen rond 23u tot 's morgens 9u)
Tot slot misschien nog deze tip: kunnen de kindjes 's avonds bij je clusteren? Daarmee bedoel ik dat ze om de 1à2 uur drinken 's avonds zodat ze goed volzitten voor de nacht. Bij mij zorgde dit toch ook wel voor langere stukjes 's nachts.
Ik duim voor je mee dat het zo snel mogelijk betert! Goeie moed en je mag me altijd pb-en met vragen of gewoon voor een leuke babbel
_________________ Mama van Lukas en Timon (7 augustus 2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
muis

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Apr 25, 2009 2:25 pm Onderwerp: |
|
|
|
sorry Kaya,ik ben geen expert in bv,ik heb het lang geprobeerd maar het wou niet lukken,maar wat ik wel weet,is dat kinderen er min 3 uur moeten tussen zitten tussen elke voeding,heeft de ka mij verteld,ook met bv,ze kunnen inderdaad eens een dag hebben dat ze onverzadigbaar zijn wegens groeispurt,maar dat is maar 1 of max 2 dagen,en aangezien haar kindjes al 4 maand zijn,moet de bv al op gang zijn en moet ze genoeg hebben voor beide baby's,want bv draait op vraag en aanbod,wel weet ik dat het bij bv kindjes iets langer duurt voor ze doorslapen,maar blijkbaar heeft ze geen borstvoeding voldoende aangezien ze om het uur of om de 2 uur voeding willen,dat klopt niet,mijn raad,een 48 uur afkolven om te zien wat ze werkelijk heeft aan bv,blijkt dat ze toch voldoende heeft dan is er iets anders aan de hand(reflux of iets anders)want door oververmoeidheid kan de melkproductie ook teruglopen,dan best eens een ka raadpegen en denk nu niet dat ik contra bv ben want dat is geen waar,want ik vind het nog altijd spijtig dat het bij mij niet is gelukt,maar je moet ook eens aan jezelf denken,kindjes bij je nemen in bed zou ik ten strenste afraden,wegens verstikkinggevaar,ook al omdat je ze anders slecht in hun eigen bedje krijgt,met alle gevolgen van dien,dat is mijn mening erover ik ben natuurlijk ook geen expert maar zo kan het niet verder
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Stel jezelf even voor Infomap Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Koffieklets Meetings en Data Dagdagelijkse activiteiten Zorg voor jezelf en je relatie Gewiste Posts Belangrijke momenten Papahoekje Engeltjes Links Het Grote Meerlingen Fotoboek Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Beheerdersmap Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes, doopsuiker, meter- en peterschap Praktische vragen, uitzet en administratie
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|