| |

Isarubines blog sundance's blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog Jipenjanneke's blog katreseke's blog pedro's blog twinneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
ils

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 27, 2009 10:42 am Onderwerp: |
|
|
Ik duim mee dat je nachten zo mogen blijven .
Slechts 2x opstaan i.p.v. 6x maakt idd een gigantisch verschil.
_________________ Ils, mama van Milo, Marin & Meike
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hermanus

Geregistreerd op: 20 Mei 2008 Berichten: 775 Woonplaats: Hermanus, Zuid-Afrika - oorspronkelijk Stekene, Oost-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 27, 2009 10:52 am Onderwerp: |
|
|
ah, dat is al beter nieuws ! Hopelijk blijft het zo, maar maakt idd een groot verschil 2 keer tegen over 6 keer opstaan. Je voelt je helemaal herboren
|
 |
kaya

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 916 Woonplaats: West-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 27, 2009 11:04 am Onderwerp: |
|
|
Oh super medea! Ik ben echt blij voor je! Het maakt een wereld van verschil hé zo'n paar uurtjes extra na elkaar?! Ik duim voor je dat het vanaf nu alleen maar langer en langer wordt Borstcompressie was inderdaad een goed idee! (waarom heb ik daar zelf niet op gedacht?)
| Medea schreef: |
(oh ja, overdag drinken ze nog steeds om de 2 uur zenne, vanochtend zelfs meer, reuzehonger precies na zo'n nacht maar liever overdag m het uur dan 's nachts om de 2 ... en ja, na de tweede keer lagen ze toch allebei weer naast mij, elk langs een kant - wél veilig hoor ! )
|
Volgens mij zitten ze echt wel in hun 4-maandengroeispurtje hoor! Bij mij duurde dit een kleine 3 weken en was het ook wel loodzwaar, maar daarna ging het stukken beter! (ze dronken vanaf dan ook veel sneller, in 5 à 10 minuutjes borst leeg ) 's Morgens drinken ze sowieso vaker op elkaar omdat je borsten dan voller zijn (van de langere stukken in de nacht) en je meer voormelk hebt. Die voormelk lest de dorst, maar vult de maag niet, dus hebben ze automatisch sneller honger na een ochtendvoeding. Dat is hier ook nog altijd zo (ze later er anderhalf uurtje tussen ongeveer)!
_________________ Mama van Lukas en Timon (7 augustus 2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
twinneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2009 3:37 pm Onderwerp: |
|
|
Hey, ik wil hier toch ook even op reageren. Hier ook een grote borstvoedingsfan Norah krijgt, naast haar groentenpap, alleen maar mamamelk en we genieten er allebei enorm van. We hebben ook al wat problemen gehad, en dankzij mensen van de LLL hebben we die altijd kunnen oplossen. Vandaar dat ik nu ook al wel 't één en 't ander van borstvoeding begin te kennen .
Eerst en vooral: inderdaad opletten met flesjes, ze kunnen je productie zeker doen dalen. En het kan ook zijn dat je baby's die grote melktoestroom uit een flesje zo makkelijk gaan vinden, dat ze geen geduld meer opbrengen om op je toeschietreflex te wachten. Plus, zoals Kaya zegt, exclusief bv doe je toch ook om allergieën te beperken, dat was bij mij alleszins zo, en dan moet je kunstvoeding proberen te vermijden. 'Een flesje bijgeven' is inderdaad het eerste wat ze je aanraden bij onder andere Kind en Gezin, maar dit wordt dus NIET aangeraden door borstvoedingsorganisaties. Het is inderdaad heel jammer dat zo weinig artsen, kinderartsen én vroedvrouwen zo weinig weten over borstvoeding. Toen ik bevallen ben van de tweeling, had een vroedvrouw Louise al een flesje gegeven, ipv te wachten op mij...je moet niet vragen. Als ik toen had geweten wat ik nu weet...dan waren die eerste maanden borstvoeding bij de tweeling toch ook wel anders verlopen!
Wat ik toch ook even kwijt wil: als je zoveel moeite doet om je kinderen borstvoeding te geven, als je er zoveel energie insteekt, is het wel leuk om steun te krijgen van je omgeving. En het doet dan ook pijn (bij mij toch) als er dan mensen beweren dat je niet genoeg melk hebt, of dat die niet van goeie kwaliteit zou zijn Borstvoeding is geen exacte wetenschap, en je moet echt wel veel zelfvertrouwen hebben om ermee door te gaan. Zo'n - misschien niet slecht bedoelde - opmerkingen kunnen je zo aan het twijfelen brengen...
Ook de hoeveelheid die je afkolft is geen maatstaf voor hoeveel voeding je hebt. Als mijn beide borsten zowat op springen staan, krijg ik nog altijd maar een goeie 60 cc afgekolfd en voelen mijn borsten daarna nog even vol. Je baby kan gewoon veel meer uit de borst krijgen. Kolfopbrengst is dus allesbehalve een correcte maatstaaf! De enige betrouwbare maatstaaf zijn de natte luiers en het gewicht van de baby's. Daar kan je veel aan afleiden.
Wat betreft de baby's in hetzelfde ritme krijgen: goei idee, hier werkte dat ook het beste. Eigenlijk was het niet zozeer bv op vraag, maar op aanbod. En op den duur krijg je ze zo wel wat 'geprogrammeerd', hoor.
Het is inderdaad zo dat bv lichter verteerbaar is dan kunstvoeding. En het is inderdaad ook volkomen normaal dat baby's zo vaak moeten eten. zelfs op 8 maanden zijn acht voedingen per dag geen uitzondering!! Norah is 7 maanden en eet nu ongeveer 7 keer per dag. Soms maar enkele minuten, soms wat langer, bijvoorbeeld 's avonds. Ook 's nachts komt ze één à twee keer. Hier ook: ze begint de nacht in haar bedje dat op onze kamer staat, als ze wakker wordt pakt mijn man ze eruit (bedje staat aan zijn kant) en geeft ze aan mij, ik leg ze liggend aan en we vallen allemaal weer in slaap. Soms leg ik ze daarna terug in haar bedje, maar gewoonlijk valt ze tussen ons in weer in slaap, en zo kan ik haar 's ochtends vroeg weer makkelijk eten geven. En soms weet ik ook inderdaad niet hoeveel keer ze gegeten heeft 's nachts...heel raar. Ze heeft in het begin een tijd doorgeslapen (al vrij vroeg zelfs) maar daar is dus verandering in gekomen, en het gaat allemaal veel beter sinds ik me erbij neer heb gelegd en gewoon aanvaard heb dat ze 's nachts moet eten. Eens je het aanvaard hebt is het zaak het je zo comfortabel mogelijk te maken 's nachts, bijvoorbeeld door samen te slapen. Trouwens, alle zoogdieren doen dat zo Maar die moeten de volgende dag niet gaan werken. In ieder geval hoef je je niet te schamen dat je samen slaapt. Er is naar het schijnt onderzoek naar gedaan, en baby's die samen slapen met hun ouders zouden op latere leeftijd zelfzekerder zijn !
Hou altijd voor ogen dat borstvoeding echt wel het beste is voor je kindje, wat de producenten van babyvoeding en artsen ook beweren. De samenstelling kunnen ze misschien wel evenaren, maar het principe is gewoon anders: naarmate je baby ouder wordt, verandert de samenstelling en de voedingswaarde van moedermelk (fantastisch goedje, toch!!), terwijl bij kunstgevoede baby's de hoeveelheid melk moet verhoogd worden en dus op die manier het maagje telkens wat uitgerokken wordt. Bij borstvoeding zou dit minder het geval zijn, heb ik me laten vertellen.
Ik hoop dat je nachten snel wat aangenamer worden, want slaapgebrek is echt niet leuk. Ik vind het in ieder geval fantastisch dat je hen allebei wil bv geven!!
_________________ Mama'tje van de olijke tweeling Ella en Louise (04-07-2006)
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
kaya

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2009 11:10 pm Onderwerp: |
|
|
Je hebt het allemaal prachtig uitgedrukt twinneke, ik zou het niet beter kunnen zeggen!!
7 à 8 voedingen op die leeftijd kunnen inderdaad normaal zijn! De mijne zijn nu 8 maanden en een half en drinken ook nog gemiddeld 6 keer overdag en 1 à 2 keer 's nachts. Ook mijn kindjes sliepen door aan 3 maanden (10 uren per nacht) en na een maand kwamen ze opnieuw om de 2 à 3 uur.
Heel leuk te horen ook dat ik niet de enige ben die de voordelen van samen slapen inzie (alhoewel wij hier nu wel aan het afbouwen zijn, want de onze maken het de laatste weken wat te bont 's nachts en ik denk dat het stilaan tijd wordt voor de rust en kalmte van hun eigen bedje, hoezeer ik ze ook mis 's nachts )
|
| Terug naar boven |
|
 |
Medea

Geregistreerd op: 02 Jul 2008 Berichten: 42 Woonplaats: Vlaamse Ardennen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2009 9:14 am Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de steun ! Ik ben echt wel een "borstvoedingsfreak" als het ware, mijn oudste heeft meer dan een jaar bv gehad. Ik weet er ook wel 't één en 't ander over - maar een tweeling is toch wel iets helemaal anders, op heel wat vlakken. En mijn oudste werd 's nachts ook nog lang wakker, maar dubbel zoveel wakker worden is een heel stuk zwaarder ... plus de vraag die ik me maar blijf stellen of ik ze nu samen of apart laat slapen ... daar ben ik nog helemaal niet uit.
_________________ To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower
To hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour |
|
| Terug naar boven |
|
 |
kaya

Del.icio.us
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2009 1:25 pm Onderwerp: |
|
|
Als het een troost mag zijn, ik ben er ook nog altijd niet uit hoor... Maar wij hebben maar 1 extra kamer, dus na voorloop van tijd zullen ze toch samen moeten hier.
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Stel jezelf even voor Infomap Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Koffieklets Meetings en Data Dagdagelijkse activiteiten Zorg voor jezelf en je relatie Gewiste Posts Belangrijke momenten Papahoekje Engeltjes Links Het Grote Meerlingen Fotoboek Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Beheerdersmap Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes, doopsuiker, meter- en peterschap Praktische vragen, uitzet en administratie
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|