Citytrip? Weekendje weg? Google Trouwen? Bruiloft organiseren?

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
San's blog
L's blog
gyt's blog
muze's blog
katreseke's blog
twinneke's blog
pedro's blog
Jipenjanneke's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

eet- en slaapritme tweeling 5 maand

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Opvoeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mia

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Jan 11, 2008 3:21 pm    Onderwerp: eet- en slaapritme tweeling 5 maand Reageren met citaat

Hallo,

't is al weer even geleden dat ik nog een berichtje postte.
Ondertussen ben ik weer aan 't werk.

Met Thomas en Hannah gaat alles goed. Ze zijn ondertussen al vijf maand. De week voor de kerstvakantie hebben ze wel allebei in de kliniek gelegen door RSV. Thomas had bronchiolitis en Hannah longontsteking.

Ik heb een vraagje ivm het eten en slapen. We hebben de indruk dat ze nogal weinig eten. Ze krijgen nog 4 flesvoedingen per dag en 1 fruitpap. Thomas eet ongeveer 150 gr van de fruitpap, maar Hannah maximum eens 70 gram. En van hun melk krijgen ze meestal maar 2 flessen volledig uit (6 schepjes, dus een kleine 200 ml per fles). In totaal over hun vier flessen blijft er altijd nog minimum 100 ml over. Ze hebben dus maximum 700 ml melk binnen per dag.
Is dit normaal voor kindjes van 5 maand?

We leggen ze tot nu toe overdag nog altijd beneden, maar ik zou graag wat meer ritme creëren door ze overdag boven te leggen om te slapen, en alleen nog beneden te houden als ze wakker zijn. Tot nu toe slapen ze overdag bijna nooit tegelijk, en ook nog niet op vaste uren.
Om zeven uur 's morgens maken we hen wakker voor de eerste voeding, en tussen half elf, elf uur krijgen ze de tweede fles. De fruitpap is dan voor Thomas rond twee uur, en voor Hannah een uurtje later. Dan nog eens melk rond half vijf, vijf uur en een laatste fles tussen half negen en half tien.
Wat is het beste tijdstip om ze dan boven te leggen voor een slaapje?

's nachts slapen ze heel goed, moesten we ze 's morgens niet wakker maken, ze zouden tot half negen, negen uur slapen.

Heeft er soms iemand tips om Hannah meer fruitpap te doen eten?

En kent er soms toevallig iemand een babysit in Zulte die ervaring heeft met tweelingbaby's? We hebben nog nooit een babysit genomen die we niet kennen. Ik heb eens geïnformeerd bij de Bond, maar daar zijn de babysitters tussen vijftien en achttien, en iemand van vijftien vind ik toch wel héél jong om op een tweeling van vijf maand te passen.

Groetjes,
Mia
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gyt

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Jan 11, 2008 11:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

het middagslaapje heb ik altijd gepland (vanaf vijf à zes maanden) na het middageten (dus rond twaalf uur, half één in bed), en dan sliepen ze gemakkelijk tot drie of vier uur, voor de fruitpap. Hoe je een kind méér fruitpap doet eten, is een goeie vraag... hier deed een ander lepeltje wonderen bij onze moeilijke eter. Maar soms lusten ze ook gewoon liever andere fruitsoorten hé, of andere koek/meel erbij?
Wat babysit betreft, kan ik je niet helpen. Normaal gezien moet de verantwoordelijke van de bond haar babysitters wel kennen om te weten wie dat aankan. Trouwens, twee baby's van vijf maanden lijken me nog gemakkelijker om te babysitten dan twee kruipertjes van 15 maanden die overal aan gaan zitten... Of anders twee babysitters nemen? Dan ben je helemaal zeker?
L

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Jan 12, 2008 8:54 am    Onderwerp: Reageren met citaat

wij hadden ook bij overschakeling van naar groentenpap erg veel last gehad door vanalles en nog wat! k was ergens begin dec naar de ka geweest, (gewone controle), en toen was het al een tijdje aan de gang, k was er helemaal ontmoedigd van!
de ka zei blijven aan te bieden en opeens waren ze ermee weg
sommige kids gaan makkelijker eerst over op groenten en dan erna als ze met de lepel weg zijn, pas fruitpap

wat ook belangrijk is denk ik, is dat ze wel wat honger moeten hebben. anders lukt het zeker niet om ze de gewoonte te geven!

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog Website bekijken
Vlinderelf

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Jan 12, 2008 11:29 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Zolang ze blij zijn en niet liggen wenen van de honger, zullen ze wel genoeg binnen hebben toch?
Ineens doen ze dan weer een groeispurt en hebben ze vanzelf meer honger en dan kan je volgens mij ook nieuwe dingen uitproberen: groenten en fruit dat ze nog niet kennen bijvoorbeeld.
In principe moeten kindjes pas iets anders dan melk hebben vanaf (ongeveer) 6 maand. Als ze vanzelf nieuwsgierig worden naar wat jullie eten, dan kan je hen daarvan eens een beetje geven. In het begin prutsen ze daar wat mee en eten ze dat misschien nog niet echt op, maar ze leren de smaak en de textuur wel kennen. Vanaf 6 maand hoeft ook niet alles in papjes. Gewoon stukjes fruit of koek kunnen ook.

Voeding is mijn onderwerp wel... Over het slaapritme weet ik het zelf niet zo goed... Dat moet ik zelf nog leren. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog MSN Messenger
Kristel

bijna verloren

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Jan 12, 2008 12:06 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik maakte nooit de klassieke fruitpap, maar 1 of 2 soorten samen en dan met koekjesmeel erbij. Zo leren ze ook de verschillende smaken beter.
Wat ik ook soms deed, niet met alle fruitsoorten, ze stomen in de babycook, dan hadden ze dikwijls minder last, want fruitpap kan toch veel last veroorzaken en de smaak is ook weer anders.
Wat mss ook zou kunnen, dat ze de appelsien niet goed verdraagt, mss eens wisselen in een pompelmoes, roze is zachter an een witte, pompelmoes is lichter verteerbaar.
Hier waren het ook slechte fruitpap eeters, groentepap ging wel goed. Ze zijn heel snel over geschakeld op stukjes fruit, het was toen zomer dus waren ze ook 5 maanden ongeveer, in de zomer heb je natuurlijk veel keus tussen verschillende meloenen en perzikenen enzo, zacht fruit dat ze dan al gemakkelijk zo kunnen opeten.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Blog Website bekijken
muis

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Jan 12, 2008 8:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hier lusten ze helemaal geen fruitpap,alles apart wel,maar niks gemixt Crying or Very sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog
isarubine

verlorengeval

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Jan 14, 2008 1:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Moeilijk te antwoorden : de onze verorberden dubbele porties fruitpap vanaf het moment van aanbieden , hebben ook nooit achteraf melk gevraagd vanaf de eerste keer. Ze waren toen pas drie maand . We hebben dit gedaan op aanraden van de ka omdat onze Ruben onverzadigbaar was. Die kleine bleef eten ! Nu is het gelukkig heel wat geminderd.
Slaappatronen heb ik eigenlijk pas ingevoerd toen ze bijna 1 jaar waren omdat w daarvoor een steile trap hadden en ik het niet zag zitten om ze naar boven en beneden te dragen op die trap. In hun park beneden sliepen ze zoals het hen uitkwam en dat was eigenlijk heel regelmatig uit zichzelf hoor , ik liet ze gewoon doen. Ik heb ook nooit een kind wakker gemaakt om te eten . Nu met Nicolas doe ik hetzelfde behalve 's morgens : als hij niet uit zichzelf wakker wordt moet ik hem wel wakker maken want de twin moet naar school.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Opvoeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: