| |

Isarubines blog sundance's blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog Jipenjanneke's blog katreseke's blog pedro's blog twinneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Zenda

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 8:38 am Onderwerp: Borstvoeding maar afkolven . |
|
|
Hallo iedereen ,
Met onze tweeling zijn we wel van plan om borstvoeding te geven .
Met de geboorte van mijn zoontje heb ik dat helaas niet kunnen doen
door een te zware bevalling en vele verwikkelingen erna .
Nu wouden we toch proberen borstvoeding te geven maar ik heb het idee dat ik mss liever alles volledig afkolf en het hun dan in flesjes geven .
Zou dit handig en praktisch zijn of eerder af te raden ?
Mijn man zou dit ook veel leuker vinden , daar hij dan ook kan helpen met de flesvoeding omdat hij daar echt wel naar uit kijkt .
Voor hem zijn het zijn eerste kindjes , want mijn zoontje is uit een vorige relatie .
Nu vroeg ik me daarbij ook af , stel dat ik borstvoedingsverlof aanvraag en in het ziekenhuis bij de bevalling blijkt dat het toch niet goed gaat gaan of dat er weer een te zware bevalling is met allerlei verwikkelingen .
heb je dan wel recht op je borstvoedingsverlof of hoe zit dat daarmee ?
Ben je uw borstvoedingsverlof dan kwijt ?
|
 |
katreseke

Geregistreerd op: 22 Jan 2007 Berichten: 1143 Woonplaats: Zwitserland
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 9:46 am Onderwerp: |
|
|
Hoe het zit met het recht op bv-verlof, dat weet ik niet.
Maar wat betreft het afkolven: veel tweelingmama's moeten in het begin zowiezo afkolven om de productie omhoog te doen gaan want je moet genoeg hebben voor 2 hé. Er zijn er die zo de hele tijd blijven bv geven: afkolven en in flesjes geven. Maar .... zo heb je wel de nadelen van allebei hé. Je verliest 2 x tijd want je kolvt en moet het daarna nog geven in een fles + je moet al die flessen ook nog stereliseren en zo.
Ik zou je echt aanraden om gewoon bv proberen te geven, zodat je niet nog eens dat hele gedoe met die flessen hebt.
|
 |
Poppemiekes

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 10:04 am Onderwerp: |
|
|
Hey Zenda,
Het zou kunnen dat je idd in het begin wat moet bijkolven, maar het is veel beter voor je productie dat je de kindjes rechtstreeks aanlegt hoor. En op den duur enkel bijvoorbeeld nog 's morgens afkolft, zodat je toch een kleine voorraad hebt, zodat de papa ook al eens een flesje kan geven. Maar je moet zien of je dat ziet zitten natuurlijk, anders is afgekolfde moedermelk nog altijd de beste oplossing, maar je moet rekenen dat je daar heel veel moet mee bezig zijn om voldoende bij elkaar te krijgen. In het begin drinken ze nog ni zo veel, maar na een paar weken is dat voor 2 baby'tjes toch een behoorlijke hoeveelheid. Ik kan erover meespreken, onze kindjes zijn prematuur geboren en konden nog niet aan de borst drinken, daarom heb ik 10 weken afgekolfd (de eerste 6 weken enkel afgekolfd en daarna afwisselend, maar omdat ze niet zo goed lactose konden verdragen zijn we op 10 weken moeten stoppen) en dat is heel vermoeiend hoor, in het begin om de 3 uur, daarna om de 4 uur en na ongeveer 3 weken had ik voldoende met een keer of 4 af te kolven, dan zat ik nog boven een liter per dag, maar dat is eerder uitzonderlijk volgens de vroedvrouwen. In ieder geval mag je me altijd vragen stellen over afkolven, ik heb het niet zo lang gedaan, maar als ik je met iets kan helpen, mag je het altijd vragen dan zal ik proberen om je zo goed mogelijk te helpen!
Daarnaast zit je toch ook met de bewaring van de moedermelk, opwarmen, flesjes die je moet steriliseren, ... Denk er nog eens goed over na, rechtstreeks aan de borst drinken is al steriel, perfect op temperatuur en je hebt er niks extra voor nodig. Het is natuurlijk een heel persoonlijke beslissing, maar je moet er wel rekening mee houden dat het zou kunnen dat je productie op die manier onvoldoende gestimuleerd wordt, maar ik vind het al heel knap van je dat je de borstvoeding een kans wilt geven, of het nu afgekolfd is of niet!
|
 |
lenepeen

Geregistreerd op: 21 Jan 2009 Berichten: 34 Woonplaats: Sint-Katherina-Lombeek /Ternat
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 11:20 am Onderwerp: |
|
|
Hey Zenda,
ik dacht in het begin ook zo, maar het leek me nogal omslachtig. Nadien dacht ik af te wisselen, borst en fles zodat mijn vriend dan een flesje kon geven terwijl ik aan de andere borstvoeding gaf, maar blijkbaar is er de kans dat ze de borst dan gaan weigeren.
Ik ga nu gewoon beginnen met borstvoeding en zien hoe het gaat, wat ze gehad hebben hebben ze binnen hè. Borstvoeding is heel vermoeiend, enfin, bij mij was dat toch zo bij de vorige 2. Ik heb me voorgenomen om me deze keer niet schuldig te voelen als ik overschakel op flesjes, mijn lichaam heeft al erg afgezien tijdens de zwangerschap en ik wil toch wat energie overhouden voor de tweeling en mijn 2 andere kinderen.
Waarschijnlijk is dat toch voor iedereen anders hè. Ik denk dat je gewoonmoet doen waar je je zelf goed bij voelt.
Nog veel succes!!
Groetjes,
_________________ Leen, mama van Jeppe, Charlotte, Fé en Victor
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hermanus

Geregistreerd op: 20 Mei 2008 Berichten: 780 Woonplaats: Hermanus, Zuid-Afrika - oorspronkelijk Stekene, Oost-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 1:05 pm Onderwerp: |
|
|
Ik zou toch ook borstvoeding doen hoor, dat afkolven is zo een gedoe. heb dat 2 weken gedaan wegens borstontsteking en was echt niet plezant om zo 10 minuten voor een machine te zitten en je als een koe voelen die gemolken wordt !
En borstvoeding is nog zo plezant, later kan je man altijd helpen met de flesjes geven. of hij kan je helpen ze aan je borst te leggen, ik deed er altijd 2 in 1 keer en had dus de hulp nodig, zo betrek je je man er ook bij.
is maar een idee he !
|
 |
lenepeen

Geregistreerd op: 21 Jan 2009 Berichten: 34 Woonplaats: Sint-Katherina-Lombeek /Ternat
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 1:20 pm Onderwerp: |
|
|
@Hermanus: hebben ze je dat in het ziekenhuis aangeleerd om ze samen aan te leggen? Lijkt me wel leuk als je het zo kan doen. Maar hoe begin je eraan hè...
En hoe deed je dat dan als je man terug aan het werk was?
Groetjes
_________________ Leen, mama van Jeppe, Charlotte, Fé en Victor
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Hermanus

Geregistreerd op: 20 Mei 2008 Berichten: 780 Woonplaats: Hermanus, Zuid-Afrika - oorspronkelijk Stekene, Oost-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Apr 02, 2009 1:26 pm Onderwerp: |
|
|
Lenepeen, je ze leerden dat in het ziekenhuis, je moet het zien alsof je 2 rugbyballen vasthoudt en ze zo aanleggen, gaat heel gemakkelijk hoor, je hebt alleen een beetje hulp nodig bij het aanleggen, zeker in het begin omdat de kindjes niet goed weten hoe het moet.
ik kon maar 6 weken borstvoeding geven wegens uithalen van absces in mijn borst, maar had mijn moeder tot dan bij ons die me dan hielp. en als er echt niemand was, dan had ik een groot kussen waar ik ze allebei op legde en zo aanlegde. Zal eens zoeken naar foto's en ze je doorsturen dan kan je zien hoe ik het deed.
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Opvoeding Stel jezelf even voor Infomap Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Dagdagelijkse activiteiten Koffieklets Meetings en Data Dagdagelijkse activiteiten Zorg voor jezelf en je relatie Gewiste Posts Belangrijke momenten Papahoekje Engeltjes Links Het Grote Meerlingen Fotoboek Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Beheerdersmap Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes, doopsuiker, meter- en peterschap Praktische vragen, uitzet en administratie
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|