| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
yoka

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 12, 2008 6:15 pm Onderwerp: Borstontsteking, verminderde melkproductie |
|
|
Wie heeft er al eens een borstontsteking gehad? Ik heb er nu al drie dagen last van (hoge koorts, zeer pijnlijke rechterborst, grieperig gevoel).
Eigenlijk voel ik me nu al een stuk beter. Telkens voor het afkolven leg ik een warme pamper (eerst natgemaakt en dan 30 sec in de microgolf) tegen mijn borst, en na het afkolven een coldpack uit de diepvries. En 's nachts een compres met gember ertegen. Ik hoop dat ik zo kan oplossen en geen antibiotica zal nodig hebben.
Waar ik nu zorgen in maak is dat mijn melkproductie een stuk verminderd is. Normaal gezien kan ik zo'n 250 cc per keer afkolven, nu is dat gereduceerd naar 170 cc per keer. Blijft dit zo of kan dit terug naar boven gaan? Heeft iemand hier ervaring mee?
_________________ mama van Emile en Henri (26/11/07) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 12, 2008 6:43 pm Onderwerp: |
|
|
Toen ik in het ziekenhuis lag, liep er een educatieve film over bv op het tv-kanaal van de kraamafdeling. Daarin werd getoond hoe je met de hand kan afkolven of ook terwijl je kindje drinkt de borstontsteking kan wegmasseren.
De melk is trouwens niet schadelijk voor je kind. Ik denk dat het aan het kolfmachien wat moeilijker is. Terwijl je kind drinkt kan je mee in de richting van je tepel je borst masseren. Het verzacht de pijn tijdens het zuigen toch al en het versnelt het genezingsproces.
Je melkproductie komt wel weer in orde als je koorts mindert en de ontsteking wegtrekt. Leg je kindje(s) dan wat extra aan of kolf tussendoor wat extra.
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
2lingmama

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 12, 2008 9:19 pm Onderwerp: |
|
|
Helaas heb ik er DRIE achter elkaar gekregen bij mijn meiden,
ik was ontzettend ziek
en met de ab ging het wel weg....
DAt met de luier deed ik ook, dat warme dan, maar gewoon met warm water
meemasseren tijdens het kolven.
Ik ging terug naar makkelijk 500-600 cc per keer
naar 0 tot 5 cc per keer!
Verschrikkelijk zeg!
Ik ben om de twee uur gaan kolven, 's nachts om de drie uur
en mijn slechtste borst tussendoor nog extra
Het heeft zeker twee weken geduurd voor het weer in orde was.
STerkte en succes!
_________________ Groetjes van Jolanda
mv Kyra & Jurgen 14.1.01
& Sverre 21.9.03
& Yrsa & Rivka 16.8.05 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mayake84

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Jan 12, 2008 9:51 pm Onderwerp: |
|
|
spijtig genoeg ik ook 2 keer gehad, enkel niket met koorts. Heb wel ook afgezien, kan mss dom klinken eh, maar compressen van platte kaas op je borst leggen. ik deed dit een aantal dagen en dan ging het snel weg, een stoffe zakdoek, goed wat platte kaas en dan op je borst in je bh. Hielp echt en deed deugd!
Veel sterkte en succes!!!
_________________ (mama van 4, kaat 08/09/04,tess30/03/06,daan en lies 16/01/0 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
L

Geregistreerd op: 22 Dec 2006 Berichten: 680 Woonplaats: affligem - vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 13, 2008 9:15 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb er bij Yerko ook eentje gehad.
ook eerste aan de ontstoken borst aanleggen, die borst eerst laten leegdrinken (zorgen dat ze volledig leeg is - en tijdens het drinken of kolven dus mee de plekken die pijn doen masseren)
ik had wel dat Yerko minder dronk (de melk was door de koorts te warm voor hem)
ook minder productie (denk dat ontstoken klieren minder of niet produceren maar dat komt erna snel weer in orde
veel succes en veel beterschap
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 13, 2008 11:04 am Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je door de koorts, het ziek zijn op zich, minder melk maakt. Omdat je lichaam zijn reserves gebruikt voor je weerstand ipv voor melk.
Das toch ook als je vermoeid bent, dat je minder melk hebt?
Misschien inderdaad daarbovenop ook de ontstoken klieren die minder melk aanmaken.
Er bestaat trouwens een heel goed handboek over bv: "Handboek borstvoeding", uitgegeven door La Leche Leage (te bestellen op hun site). In dat boek staan ook allerlei tips om bijv. met borstontsteking om te gaan. Maar ik denk dat hier alles al gezegd is...
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kristel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Jan 13, 2008 3:16 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb er ook 4 gehad, verschrikkelijk pijnlijk, ik zat moet momenten met de tranen in mijn ogen borstvoeding te geven, jammer genoeg 4x antibiotica moeten nemen, het ging zo niet weg, maar mijn productie is er niet op achteruit gegaan.
_________________ mama van D & G
19 maart 2003 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|