| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog twinneke's blog katreseke's blog Kristel's blog pedro's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 287 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Okt 05, 2008 1:56 pm Onderwerp: |
|
|
|
hoi, ik heb geen ervaring met de combinatie; Ik geef borstvoeding en ik kan je verzekeren dat het zwaar is en heb dus alle begrip voor je keuze als je al een kindje hebt. Ik denk ook niet dat je er commentaar op zal krijgen. Integendeel, je wil ze toch zoveel mogelijk borstvoeding geven als voor jou haalbaar is! Maargoed, trek je niet teveel aan van wat anderen denken. Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je misschien zal moeten kolven in het begin. Ik ben ingeleid op 37 weken. Op zich een mooie zwangerschapsduur voor een tweeling maar toch heeft het lang geduurd voor ik ze aan de borst had omdat ze met hun 2,5kg nog niet sterk genoeg waren om aan de borst te drinken. Ik had me helemaal niet verwacht aan dat kolven en dacht dat ik mijn kindjes meteen ging kn aanleggen aangezien ze niet 'prematuur' waren, in theorie dan.Ik heb het geluk gehad dat het kolven vlot ging bij mij (blijkbaar is dat niet zo vanzelfsprekend). Veel succes!
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
mia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Okt 05, 2008 4:28 pm Onderwerp: kolftoestel |
|
|
O ja,
nog een (voor mij toch) gouden tip:
haal een elektrisch kolftoestel in huis, liefst ééntje waarmee je van beide borsten tegelijk kan kolven. Super handig!
Ik heb er eentje gehuurd van het ziekenfonds (partena), 't was er één van avent, echt een handig ding. In het ziekenhuis hadden ze ook een elektrische waarmee je in theorie ook aan beide kanten tegelijk kon kolven, maar in de praktijk lukte het enkel als iemand anders op de start knop kon duwen. Die van avent kon ik wel vlot zelf in gang zetten als er niemand in de buurt was (wat toch meestal het geval was).
Ik heb nooit last gehad van het kolven, maar kreeg er toch nooit super veel uit. Toen dacht ik eigenlijk bijna heel de tijd dat ik niet genoeg melk had, omdat ik bij het kolven altijd een stuk minder had, dan dat ze uit een flesje dronken, maar achteraf heb ik dan gehoord dat een baby veel meer uit je borst kan krijgen dan gelijk welke kolfmethode, dus waarschijnlijk had ik toch genoeg melk achteraf gezien.
Met andere woorden, conclusie van het verhaal: niet afgaan op wat je kolft om te weten of je genoeg melk hebt. Als ze mooi hun curve volgen, hebben ze genoeg binnen.
Groetjes,
_________________ mama van Hannah en Thomas (5 augustus 2007) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
natalia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Okt 30, 2008 10:24 am Onderwerp: hoi |
|
|
ben blij dat je die vraag stelde want dit was ook waar ik aan aan het denken ben om het gewoon af te wisselen
dus eentje de borst en de ander een flesje en bij de volgende voeding net omgekeerd zo krijgen ze toch allebei borstvoeding en lijkt het mij toch niet zo zwaar
bij mijn zoontje gaf ik uitsluitend bv tot de borstvoedin na jammergenoeg 5 weken stil viel en had nochthans altijd veel melk
dokter zei dat het kwam wegens verdriet om mijn kat die gestorven was.
kolven wilde bij mij niet echt lukken, vond het ook niet fijn.
hopelijk geraak je uit je keuze en doen wat jij het beste vindt is gewoon de juiste beslissing!!
_________________ mama van jamairo (21/10/2006) en zwanger van een eeneiige tweeling |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Okt 30, 2008 11:07 am Onderwerp: |
|
|
Veel vrouwen stoppen na 3, 5 of 6 weken met borstvoeding omdat hun productie 'stil' valt...
Enkele dagen tot een week verder doen, vaak je kindje(s) aanleggen en dan krijg je meer melk. Het is een principe van vraag en aanbod. Hoe meer vraag (dus hoe meer stimulatie van de borsten door de baby of door het kolven) hoe meer melk.
Verdriet, stress, vermoeidheid kan zeker een rol spelen bij die productie maar euhm ik ben een kind verloren en had nog meer dan genoeg melk voor mijn andere dochter...
Om de zoveel weken heeft een kind een groeispurt en krijg je regeldagen waarbij de productie dus aangepast moet worden aan de vraag. Dat duurt dus enkele dagen en dan kan je verder doen.
Trouwens, dokters krijgen in hun opleiding niks over borstvoeding. Je moet info vragen bij borstvoedingsdeskundigen of andere vrouwen die ervaring en kennis hebben.
Ik denk dat dokters net de meeste fabels verspreiden, ook kraamverpleegsters trouwens... Zonder te veralgemenen...
_________________ Mama van Ella & Yane °23/01/08
(Yane stierf op 9 februari aan een hartafwijking) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mamataan

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Okt 30, 2008 1:07 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb de eerste weken beiden bv gegeven. Maar ben dan overgeschakeld naar het systeem 's morgens alle 2 bv, en dan overdag afwisselend de ene bv de andere fles, en dan de volgende voeding omgekeerd, en 's avonds kregen ze ook alle twee bv.
Ik vond dit wel handig, omdat als er iemand was, kon die mee eten geven, maar als ik alleen was, had ik er eentje aan de borst en eentje in de maxi-cosi met een fles.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt, wat de anderen zeggen, niks van aantrekken, zij moeten er geen twee eten geven!
_________________ Karin
Trotse mama van Ella en Maud (14-02-2007)
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
katreseke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Okt 30, 2008 2:48 pm Onderwerp: |
|
|
Mijn meisjes hebben in het ziekenhuis zowel bv als flesjes gekregen. Mijn productie was nog niet volledig op gang + veel problemen bij de bv. Maar toen we na een weekje thuis waren hebben ze beiden 100% bv gekregen. Na een eerste groeispurtje ben ik blijven bv geven, maar gewoon dikwijls 's avonds een flesje erbij als ik geen melk meer had. Gewoon het tekort opvullen dus. En dit heb ik gedaan tot ze 3 maand waren. Ik vond de combinatie van bv en toch flesjes maken en steriliseren eigenlijk toch enorm vermoeiend hoor.
Bij mijn 3e dochter heb ik 4 maand 100% bv gegeven, tot de productie plots ophield, niet door een groeispurt (die hadden we in die 4 maand wel genoeg meegemaakt), maar gewoon doordat ik er helemaal onderdoor aan het gaan was met 2 peuters van anderhalf thuis.
Als tip zou ik je zeggen: doe vooral wat je zelf wil, maar blijf niet hardnekkig volhouden als het te moeilijk is. Eerlijk gezegd denk ik dat het makkelijker is te starten met volledige bv. Je kan nog altijd flesjes bijgeven later. Maar misschien is het voor de kindjes niet simpel om van in het begin te moeten leren van de borst drinken + van een flesje. Mijn bv-problemen in het moederhuis lagen er aan dat ze ook een flesje kregen (was nodig want Klara was dysmatuur en ik had nog niet genoeg melk). Eens thuis en volledig bv, waren de problemen sneller van de baan.
En zoals hier al gezegd: een electrische (dubbele) kolf is tienduizend keer beter dan een manuele. Met de manuele (van Avent) kreeg ik bijna geen melk gekolvd, maar met een electrische ging het vanzelf.
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|