Citytrip? Weekendje weg? Google Trouwen? Bruiloft organiseren?

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
San's blog
L's blog
gyt's blog
muze's blog
katreseke's blog
twinneke's blog
pedro's blog
Jipenjanneke's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

groentepap

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Dagdagelijkse activiteiten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
limpie

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2008 4:09 pm    Onderwerp: groentepap Reageren met citaat

hallokes
hier ben ik weer
binnen 3 weken mogen onze twins in principe groetenpap eten.
maar ik krijg van alle kanten reacties van ;
is dat niet te vroeg?
een maand te vroeg geboren is een maand langer wachte...

gisteren waren we bij kind en gezin,
de verpleegster zei me dat het te vroeg is
de arts van kind en gezin zei me dat ze mochten beginnen
de kinderverzorgster zegt dat ik het moet weten wat ik wil

wanneer begonnen jullie
welke groenten gebruiken jullie?
hoe bereiden/ wat erin
hoeveel van elks?
hoeveel eten ze ongeveer
warm of koud geven
invriezen of niet?
hoe was de eerste ervaring met groenten bij jullie?
hoe begin je eraan??

voor mij is het allemaal nieuw...
en dus weet het allemaal niet zo best

limpie
cindy27

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2008 5:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Wij zijn begonnen met groentepap op 4 maanden. Kind en Gezin zei dat we mochten beginnen en hebben ook 2 interessante boeken meegekregen. Onze kids waren 7 weken te vroeg geboren en dit was geen probleem. En op 5 maanden zijn we begonnen met fruitpap.

We zijn begonnen met patatjes en worteltjes, en hebben dit toch bijna een week gegeven. Kwestie van te wennen aan de patatjes. We maakten het klaar in de babycook: 25gr patatjes en 50 gr worteltjes, dus warm maar wel afgekoeld. Nu is de babycook te klein geworden voor 2 porties en gebruiken we naast de babycook een stoomkoker (wordt in de microgolf geplaatst) van mijn zus. De portie wordt verdeeld over de 2 apparaten en alles gemixt in de babycook.

De eerste keer hebben we maar 1 bordje gemaakt. En ze aten er ook maar enkele schepjes van. Het is kwestie van te wennen aan de lepel. Ze zijn dit niet gewoon: duwen het terug naar buiten, kokhalsneigingen,....Zeker nadien nog een fles pap geven.
Na die eerste week hebben we afgewisseld met andere groenten:bloemkool, tomaat, broccoli, venkel, rode biet,....Koop verse groenten, snij ze in stukjes en stop ze in de diepvriezer. Das gemakkelijk en je hebt altijd verse groenten in huis. 2x per week geven we nitraatrijke groenten:rode biet, sla, venkel,.. Wanneer we spinazie geven, gebruiken we de potjes van Olvarit.

We hebben een soort van schema gebruikt. In het begin slechts enkele lepeltjes en nadien nog een volledige fles pap. Je geeft ongeveer de hoeveelheid patatjes vergelijkbaar met een volledige fles pap. Dus de patatjes stilletjes opgebouwd, dit op enkele dagen en dan de hoeveelheid pap verminderd. Nu eten ze ongeveer 200gr patatjes. En het is niet dat ze dat elke dag volledig opeten.
Je moet er op een rustig moment aan beginnen. Zeker kalm blijven, en als ze niet willen, zeker niet opdringen en op een later moment nog eens terug proberen. En willen ze de hoeveelheid niet volledig opeten, geef dan een beetje meer pap. Anders krijg je toch een tegenovergesteld effect en willen ze helemaal niet meer eten.
De eerste patatjes gaven we samen. Dit bleek toch niet zo handig. Ward was geen snelle eter en Lynde werd lastig omdat ze te lang moest wachten. Dus als ik alleen thuis ben, geef ik ze apart eten. Eerst Lynde, Ward ligt ondertussen in het park, en dan Ward. Hij is nu beter aan het eten, maar hij heeft toch lastige momenten gehad. En terwijl Ward zijn patatjes eet, zit Lynde in de relax met een speelgoedje. Ze zitten hier ieder in een aparte relax die op de keukentafel wordt gezet. En dat is zeer gemakkelijk. Op schoot zitten, vind ik niet zo handig.
Een tip: geef een hapje en dan een tutje. Dan slikken ze het verder in....

De eerste ervaring met groenten....Tim had speciaal een 1/2dag verlof genomen om de eerste lepelmomentjes te filmen. Moet zeggen, het is redelijk goed gegaan. En nu gaat het beter en beter, en zit er ook al vlees tussen de patatjes en ook dat gaat goed binnen.

Cindy (trotse mama van Ward en Lynde, 18/02/0Cool
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ils

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 10:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier zijn we ook begonnen met groentepap toen ze 4 maanden. Marin en Meike zijn echter niet te vroeg geboren, dus ik weet niet hoe het zit met prematuurtjes.

Ik ben begonnen met potjes worteltjes van Olvarit. Een half potje voor hun tweetjes. Potjes zijn fijner dan datgene dat je zelf mixt en in het begin vind ik het voor die paar hapjes zo'n gedoe om het vers te maken. En zoals Cyndy zegt, zeker nog een flesje bijgeven in het begin!

Ook zeker enkele dagen na elkaar hetzelfde geven om allergieën uit te sluiten!!! Hier stond Meike na een week of 2 vol uitslag. Marin had het ook een beetje maar niet zo erg als haar zusje. Eerst dachten we dat het aan de aardappels lag, maar dat bleek later gelukkig niet zo te zijn. Eigenlijk zijn we nooit te weten gekomen waar het aan lag. Wel heb ik sindsdien alleen maar vers bereide groentepap gegeven en geen potjes meer. En hun exzeem is daardoor gelukkig fel gebeterd.

Een tip: Vanaf het moment dat ze vlees en vis mogen eten, vries ik het vlees in kleine porties in (1 portie vlees voor 1 portie groentepap). Vis koop ik diepgevroren in fondueblokjes. Dat is handig af te wegen als je het nodig hebt. Ik gebruik altijd diepvriesgroentjes. Dat vind ik ook makkelijker af te wegen dan verse groenten.
Groentepap maak je altijd warm (maar geef je natuurlijk niet heet aan je baby), fruitpap geef je koud.
Je kan je groentepap klaargemaakt invriezen.
Nitraatrijke groenten mag je nooit terug opwarmen.
Wel steeds nog een lepeltje vetstof toevoegen aan je groentepap, zelfs als je potjes gebruikt. Ik voeg altijd een lepel zonnebloemolie toe.
Groentepap kan je op voorhand maken en terug opwarmen (behalve nitraatrijke groenten), fruitpap kan je niet op voorhand maken. Het ziet er niet meer smakelijk uit en het verliest dan ook veel vitamientjes.

Ik geef Marin en Meike wel altijd samen eten. In het begin zaten ze elk in hun relaxje boven op de leukentafel. En om en om kregen ze een lepeltje (zelfde lepel, zelfde kommetje). Als ze in hun relaxje zaten, pakte ik ze in als mummy's in in een handdoek, want anders hing alles onder de groentepap Rolling Eyes .
Vanaf het moment dat ze goed recht kunnen zitten, zitten ze elk in hun kinderstoel. Ook nu geef ik ze nog steeds samen eten, om en om een lepeltje. Ze leren heus wel wachten op elkaar.

Kind & Gezin heeft idd een interessant boekje over groente- en fruitpap. Daar staat in hoe je het moet maken. Welke groenten en fruit ze op welke leeftijd moeten eten enz.

Mijn fruitpap maakte ik in het begin met appelsap (uit brik) ipv vers sinaasappelsap. Dat was een tip van mijn kinderarts. Blijkbaar reageren sommige kindjes nogal fel op sinaasappelsap en gezien ons exzeemverleden met de groentepap, mocht ik Marin en Meike in het begin nog geen sinaasappesap geven.

Kies idd een rustig moment uit. Blijf kalm en wind je niet op als het niet meteen lukt Rolling Eyes . Probeer dan na enkele dagen gewoon opnieuw.

Hier lukte de eerste keer groentepap vrij aardig al hebben ze toen natuurlijk maar enkele lepeltjes gegeten.
christa

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 8:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Blijkbaar is het langs onze kanten meer de gewoonte om met fruitpap te beginnen, maar dat doet er niet toe. Wij zijn ook begonnen op 4 maanden en onze dochtertjes waren 5,5 weken te vroeg. Naast alle adviezen in de vorige reacties, nog dit:

Indien het niet goed lukt omdat ze krampjes krijgen of niet vertrouwd raken met de lepel: niet overhaasten, even uitstellen kan geen kwaad. We hebben veel gesukkeld en nu nog, vooral met allergie voor groenten (maar dat zou niet aan het prematuur zijn liggen). Ze zijn nu 9 maanden en eten bijna alleen fruitpap (en dan nog met een fles erna). Groenten verdragen ze bijna niet. Dat zal bij de meesten niet zo'n probleem geven, maar ondertussen weten we dus (van Kind en Gezin en de kinderarts) dat ze eigenlijk niets te kort komen als ze pas veel later dan 4 maanden volwaardig groentepap en fruitpap eten. Dus: tempo van het kind volgen.

Ons duo heeft meestal samen honger en kan eigenlijk niet wachten, dus wij geven ze ook samen eten, elk om beurt een lepeltje of naargelang wie het vlotst eet. Eerst ook in de relax, met handdoeken tegen de vlekken en eens ze goed konden zitten ook in de stoel. Als we beiden thuis zijn, kunnen we uiteraard samen eten geven.
limpie

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 8:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hey
thx voor de tips
hier krijgen ze hun vitamine al met een lepeltje, dus dat kennen ze al,
we gaan het weeknd van 13-14 sept.proberen, hebben dan 2 dagen, we zijn benieuwd... maar kijken wel naar dit moment uit en gaan het zeker filmen, want lijkt me enig om het daarna nog terug te zien...

limpie
Jipenjanneke

bijna verloren

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 8:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Mag ik nog een tip geven? Begin er op tijd mee, dat wil zeggen, als ze nu hun fles krijgen om 11u, geef ze dan om kwart voor 11 hun eerste lepeltjes, want ze gaan de eerste keren niet snappen dat je hen eten geeft. Ze willen die fles!! Da's voor hen eten Embarassed ... Dat was bij onze Wouter enorm zo!! De eerste keer brullen en doen, omdat ik pas om 11 daar was met worteltjes en hij wou z'n pap!!

Met Tinne zijn we ook wat later begonnen, kijk gewon naar 't kind zelf, dan loopt het wel los. Die boeken van K&G zijn heel erg goed.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Dagdagelijkse activiteiten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: