| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog katreseke's blog twinneke's blog pedro's blog Jipenjanneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 312 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 27, 2008 8:39 pm Onderwerp: nog iemand met dit gevoel? |
|
|
hoi allemaal,
na weken kolven en streven en oefenen had ik eindelijk mijn twee kindjes aan de borst. Jolijt alom. Eindelijk gedaan met steriliseren van kolfmateriaal en flesjes. Nu merk ik dat ik terug meer en meer begin te kolven. Eerlijk gezegd zie ik er tegenop om ze aan te leggen. 6x per dag elk 20 minuten (en meestal ben ik dan toch 30 min bezig als ze niet goed drinken en nog moeten boeren tussendoor enzo) vind ik echt heel zwaar. Ik wil zo graag dat ze de moedermelk binnenkrijgen maar ben toch wat beschaamd dat ik niet echt geniet van het geven van borstvoeding. Meestal zit ik me op te jagen omdat ik bang ben dat ze niet genoeg eten of omdat de andere zoon ligt te wenen en ik er zo moeilijk naartoe kan; Als ik het in flesjes geef ben ik veel geruster en kan de papa veel meer helpen. Ik vind het wel spijtig voor mijn kindjes want zij liggen wel heel graag aan de borst natuurlijk. Ach ja, ik moet doen waar ik me het beste bij voel, dat weet ik wel; En ik ben ook al heel fier dat ze tot nu toe enkel moedermelk hebben gehad (ze zijn 11 weken) maar toch vroeg ik me af of iemand dit herkent of dat ik nu gewoon een raar geval ben?
groetjes
lina
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 27, 2008 8:50 pm Onderwerp: |
|
|
kun je ze niet proberen samen aan te leggen? Scheelt heel wat in tijd en stress.
Ik deed het toch en dat valt goed mee.
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
tamtam

Geregistreerd op: 07 Okt 2007 Berichten: 577 Woonplaats: sint-laureins
Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Sep 28, 2008 7:34 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook afgekolfde moedermelk gegeven omdat ik dat makkelijker vond...
Zo kon ook iemand anders ze de flesjes geven
Bij ons hapte de één maar zoog niet en de ander zoog maar hapte niet correct, ik zat de hele tijd te prutsen
De 2 oudsten hadden ook 8 à 10 weken uitsluitend BV gekregen ( weliswaar wel aan de borst) en ik had zoiets van, ieder kind krijgt evenlang BV...
Ik had wel het geluk dat ik héél veel melk aanmaakte en zo maar 2 à 3x /d moest afkolven
Als je je beter voelt als ze afgekolfde melk krijgen zou ik zeggen doe het gewoon zo verder, ze krijgen het zo ook binnen, jij voelt je "vrijer" en je kan de kindjes op een andere manier vertroetelen
_________________ Tamara, mama van Sharissa (02/04/1993), Sibren (03/08/1995), Kjell (22/05/2003) en Tibbe (22/05/2003) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Sep 28, 2008 9:01 am Onderwerp: |
|
|
Lina, ik ga een fabeltje uit de wereld helpen: de eerste weken geniet je niet van borstvoeding geven. Dan is dat heel zwaar. En dan zeker met 2 babies. Als je wil verderdoen moet je er echt voor zorgen dat je bijna niks anders te doen hebt dan te zorgen voor je kindjes. Je moet voldoende kunnen rusten en tijd kunnen nemen om ze aan te leggen of te kolven. Als je je er beter bij voelt door te kolven en de melk met het flesje te geven, doe dat dan. Maar probeer ze toch zeker 1 keer per dag aan te leggen want dat moeten ze ook leren.
Ik begon er pas van te genieten na de eerste 3 maanden, net op een moment dat veel vrouwen al gestopt zijn. Dan begin je sowiezo wat reactie terug te krijgen van je kind en is alles wat gemakkelijker. Ik moet er wel bijvertellen dat Ella nogal een zwaar geval was met de bv: een voeding duurde drie kwartier en ze liet er amper 2 uur tussen, ook 's nachts. Met groeispurten was het nog erger. Dus op die manier kon ik ook niet genieten...
Maar het is heel erg normaal dat je je regelmatig afvraagt: "waar ben ik mee bezig???" En eerlijk: flesjes geven is een heel stuk makkelijker, maar als je op stap gaat is het makkelijker om bv te geven. Vind ik toch...
Kom hier maar af en toe (of elke dag als 't nodig is) je hart luchten. Dat kan helpen om het vol te houden.
_________________ Mama van Ella & Yane °23/01/08
(Yane stierf op 9 februari aan een hartafwijking) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jipenjanneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Sep 29, 2008 10:03 am Onderwerp: |
|
|
Ik ga Vlinderelf bijtreden: Ik vond het ook pas leuk worden na een hele tijd, toen ze doorhadden hoe het juist moest én ik ook meer gerust was in de dingen. Alleen, een paar weken later is Tinne dan wel moeten stoppen omwille van allergie, en ben ik opnieuw beginnen kolven (ik kreeg het niet op peil met Wouter alleen, had ervoor ook altijd massaal veel melk). Blijven aanleggen is de kunst, maar als je je er écht niet meer goed bij voelt, geef dan gerust flesjes (afgekolvd of kunstvoeding als je niet meer wil kolven - ik voelde me er een echte koe door). Jij beslist hierover, niemand anders. Ik heb Wouter 5m bv gegeven (Tinne ong. 3m) en de momenten van 't voeden zelf leek ik versmolten met hem. Er was wel altijd iemand in huis om voor Tinne te zorgen - zaten op 't zelfde ritme, dus op dezelfde tijd eten - ik legde ze soms samen aan, soms achter elkaar, diegene die 't meest brulde eerst. Was er ook wel 1u30 in totaal mee bezig hoor, per voeding...
Hou nog even vol, ze gaan stilletjes aan meer tijd tussen de voedingen laten en als het aanleggen vlotter gaat, ga je er meer van kunnen genieten. En anders, zoals Vlinderelf ook zegt, dan stop je ermee en geef je flesjes hé. Dat maakt jou zeker geen minder goede mama!!
_________________ Ann, Mama van Tinne en Wouter °09-08-07
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Medea

Geregistreerd op: 02 Jul 2008 Berichten: 35 Woonplaats: Vlaamse Ardennen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Sep 29, 2008 6:19 pm Onderwerp: |
|
|
11 weken kolven vind ik al een enorme prestatie ! Kolven voor twee babies is niet niks. Had ik moeten kolven voor mijn eerste, ik had het geen twee weken volgehouden, denk ik. Dus alvast al een heel dikke proficiat hiervoor ! En ja, vlinderelf heeft volkomen gelijk : borstvoeding moet je leren, dat is in het begin echt niet per se leuk. Ik heb nog geen ervaring met tweelingvoeden, maar ik heb mijn zoontje wel een jaar borstvoeding gegeven, dus weet wel iets af van borstvoeden tout court ... (ik durf niet te zeggen of ik het met de tweeling even lang zal volhouden hoor, eerst afwachten en kijken hoe het gaat, of ze goed kunnen drinken, enzovoort)
De eerste week vond ik borstvoeden zalig, en dan begonnen acht weken miserie : kloven ... niets leuks meer aan dat voeden, ik keek ertegenop, elke keer pijn, ik ontzag het me echt. Gelukkig is dat terug over gegaan, en ja, na een twee à drie maanden werd het echt leuk. Intiem, iets unieks tussen moeder en baby ... Persoonlijk vond ik kolven een heel gedoe, ook omdat het mij echt niet goed lukte en ik weinig productie had. Terwijl aan de borst drinken heel goed ging. Maar dat zal wel enerzijds gewoonte zijn, en anderzijds van persoon tot persoon verschillen, neem ik aan.
Hoe dan ook, ik wil even kwijt dat ik het fantastisch vind dat je zo lang borstvoeding geeft, en zeker dat je de moed opbrengt om te kolven !
Let wel op, als je kolft, dat je productie voldoende blijft. Het lijkt me een stuk moeilijker die op peil te houden met kolven. Blijven proberen aanleggen, zou ik zeggen, maar voel je vooral niet schuldig, je doet het zo al ongelooflijk goed !
_________________ To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower
To hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour |
|
| Terug naar boven |
|
 |
El-jo

Del.icio.us
|
Geplaatst: Do Okt 02, 2008 2:42 pm Onderwerp: |
|
|
hey Lina,
ik snap je volledig.
ik heb ook weken strijd gevoerd met mijn twee dochters om ze toch maar aan de borst te doen drinken. Ze begonnen steeds goed aan de borst, maar dan werden ze heel onrustig en weenden ze, omdat ze het beu waren om teveel moeite te moeten doen, denk ik.
Dus gaf ik achteraf altijd nog bij met een flesje en dronken ze nog met veel enthousiasme leeg... Dat maakt dat ik elke keer een hele tijd bezig was.
Vorige week heb ik opgegeven om ze nog aan de borst te laten drinken. Ze krijgen nog steeds borstvoeding maar dan afgekolfd uit het flesje. Sinds ik die beslissing genomen heb, ben ik veel rustiger, zijn de kindjes veel rustiger. En het kolven is intussen al een beetje routine geworden, dus daar zie ik eigenlijk niet meer tegenop.
ik ga nu zien hoe lang ik het op deze manier volhoud (ze zijn nu 10 weken). Als ze uitsluitend borstvoeding kunnen krijgen tot hun 3 maanden zal ik ongelooflijk trots zijn op mezelf!!
Ellen, mama van Nore en Elena (22 juli 2008)
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|