| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog twinneke's blog katreseke's blog pedro's blog Jipenjanneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
San

Geregistreerd op: 24 Aug 2007 Berichten: 1130 Woonplaats: Sint-Amands (aan de Schelde)
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 10:00 am Onderwerp: Diabetesrisico: Jullie mening |
|
|
hey allemaal, ik heb er ook iets over gepost op mijn blog (lees : blog), maar ik zit een beetje met verontrustend nieuws.
Zoals de meesten van jullie misschien nog weten, heb ik tijdens mijn zwangerschappen zwangerschapsdiabetes gehad. Die was zo ernstig dat ik van de arts het dringend advies heb gekregen om niet meer zwanger te geraken, omdat ik dan bijna 100 % de diabetes zal behouden (deze keer heb ik 2 x geluk gehad en is het weggegaan).
mits een zeer streng dieet tijdens mijn zwangerschap , gecombineerd met insuline, hield ik dit allemaal wel onder controle.
Toen ik bevallen was, zei de endicroloog letterlijk tegen mij dat het een kwestie van tijd is voor ik diabetes krijg, dat ik een enorme grote risicopatiënt ben. Dit is natuurlijk zeer verontrustend, zeker omdat mijn vader al 30 jaar diabetes heeft en mijn zus ondertussen 20 jaar. Ik zie wat voor een impact dit heeft op hen, en dat maakt het er niet al te vrolijker op.
Nu ben ik vorige week op controle moeten gaan en daaruit is gebleken dat ik licht verhoogde waarden had, wat dus niet echt positief is. Ik ben nog geen diabetespatiënt, en ik kan wellicht nog jaren zo blijven doorgaan, maar de endicroloog zei me achteraf dat, als puntje bij paaltje komt, ik er NU iets aan moet doen, want tja, geen tijd te verliezen.
Alleen, NU er iets aan doen is dus diëten, afvallen, op mijn voeding letten, enzvoorts. Iets wat ik eigenlijk al jaren doe, maar waardoor ik geen gram afval. Ik heb de pech dat ik een zeer traag metabolisme heb, waardoor ik soms dagen achter elkaar niet naar het toilet kan gaan (na Marnik is dit zelfs nog verergerd), waardoor ik soms op een week tijd 3 à 4 kg kan schommelen, en waardoor ik gewoon alle vetstoffen in me opneem. Ik ben getest op schildklierproblemen, heb verschillende diëtisten gesproken, en zowel de artsen in Jette als de endicrologe hebben me gezegd dat ik een probleemgeval ben (dus ik zal nooit op natuurlijke wijze 60 kg wegen). Vezels opnemen helpt ook niet, mijn voeding aanpassen - wààr nog ??. En ik bén al 30 kg afgevallen dankzij die 2 zwangerschappen.
Zij die teveel wegen zullen het met me beamen wat een lijdensweg dit is, en een mens wordt er ook totaal moedeloos van. Ik ben tevreden met wie ik ben, ik hoéf niet persé af te vallen wegens esthetische redenen, maar dan is er dus dat diabetesrisico, en net daar wringt 'm het schoentje.
De arts heeft dus gesproken voor het eerst over een operatie. Ik dacht eerst dat ze het over een maagring had, maar dat wordt tegenwoordig minder gedaan wegens teveel problemen achteraf. Dus sprak ze over een gastric-bypass (de maag wordt verkleind en gebypassed naar de dunne darm waardoor je minder eet en minder vetstoffen kunt opnemen). Volgens haar is dit voor mij de ideale oplossing en wordt dit meer en meer gedaan. Ik kan qua voeding nog altijd verschillende dingen eten, maar gewoon veel minder, en de vetstoffen worden veel minder snel opgenomen. (oké, da's simplistisch uitgelegd want het houdt natuurlijk veel meer in, dat besef ik maar al te goed).
Nu moet ik morgen terug voor extra testen omdat er nog een bijkomende factor is qua terugbetaling van het ziekenfonds. mijn bmi is eigenlijk te laag, waardoor ik enkel door die verhoogde factor op een terugbetaling kan rekenen (mits goedkeuring van het ziekenfonds dus). Als ik dat in orde kan krijgen, dan moet ik erover nadenken. Anders is het sowieso njet want die operatie is veel te duur. Volgens de arts mag terugbetaling absoluut geen probleem geven gezien mijn geschiedenis en familiale omstandigheden.
En dan is er nog het vrouwtje dat met haar 48 kg niet begrijpt waarom ik dit zelfs maar zou overwegen!
Wat vinden jullie? moet ik dit ernstig overwegen? Of moet ik gewoon zeggen van foert, ik pak het risico? Ik wéét het gewoon niet.
Daarom graag neutrale opinie. Is er iemand die dit heeft laten doen? Is er iemand met diabetes? Zou het niet zalig zijn om eindelijk van die extra kilo's af te geraken??
Of ben ik zo zot als een achterdeur dat ik dit zelfs maar overweeg??
Help?
|
 |
muzemans

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 10:05 am Onderwerp: |
|
|
In mijn familie zijn er ook een aantal diabetespatiënten en ik zie wat een invloed dat heeft op hun leven. Het is niet zo dat het spuitje dagelijks voldoende is hé. Maar dat zul jij ook wel weten, aangezien je het ook al bij familieleden hebt gezien.
Mij persoonlijk lijkt het een goede optie om het risico drastischt e verminderen. Ik zou het zeer zeker overwegen. Volgens mijn bescheiden mening ben je zeker niet zo zot als een achterdeur!
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jipenjanneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 10:53 am Onderwerp: |
|
|
Ik ken persoonlijk niet veel mensen met diabetes maar ik weet wel dat als er een arts zegt dat er iets moet gebeuren én je uiteraard terugbetaling krijgt voor de op, je er toch over moet nadenken. Het gaat hier over jouw gezondheid, en die is toch meer dan goud waard? Mijn mama is gestorven omdat ze niet naar de dokter wou luisteren
_________________ Ann, Mama van Tinne en Wouter °09-08-07
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 11:38 am Onderwerp: |
|
|
Hey,
mss een stomme vraag, maar ben je al getest op PCO?
De meerderheid van vrouwen met PCO heeft gewichtsproblemen, en kan ondanks heel serieuze inspanningen maar moeilijk afvallen. Veel vrouwen met PCO zijn ook insulineresistent (mijn dokter noemt dat een soort pré-diabetes). Ikzelf heb PCO, maar hoor bij de minderheid die geen overgewicht heeft. Ik weet sinds kort ook dat ik idd ook insulineresistent ben, en neem sinds dan dagelijks metformax. Dat is een medicijn dat de insulineresistentie onder controle moet houden, en de ontwikkeling van diabetes zo lang mogelijk moet uitstellen. En aangename bijwerking: de meeste mensen vermageren er van. Minder aangenamen bijwerking: maagpijn, diarree en verminderde eetlust (vandaar waarschijnlijk ook voor een deel het vermageren ;>)
Ik las dat je wel al bij een endocrinoloog gaat, dus waarschijnlijk zal je wel al getest zijn daarop?
In ieder geval zou ik zo'n operatie toch serieus overwegen als de dokter dat aanraadt, want leven met diabetes is ten eerste toch zeker geen pretje, en het blijft toch een ernstige ziekte!
Succes ermee alvast!
_________________ mama van Hannah en Thomas (5 augustus 2007) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
tante kat

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 11:43 am Onderwerp: |
|
|
waarvoor staat PCO?
_________________ tante van stan, ante en kobe |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 11:48 am Onderwerp: |
|
|
PCO = poly cystische ovaria (oftewel veel kleine cystjes op de eierstok)
Normaal rijpt er elke maand 1 follikel uit tot een rijpe eicel, maar bij iemand met PCO zijn er veel kleine follikels die niet verder rijpen. Dus geen eisprong (of maar heel af en toe).
Zou de voornaamste oorzaak van onvruchtbaarheid zijn bij de vrouwen (er wordt geschat dat ongeveer 10 % van de vrouwen PCO heeft)
_________________ mama van Hannah en Thomas (5 augustus 2007) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jipenjanneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 11:49 am Onderwerp: |
|
|
Poly cystical ovaries (sorry mijn Engels is niet goed) 't komt erop neer dat je meerdere eitjes klaarmaakt in je eierstok, ipv 1 per 1, maar die rijpen ni (zijn dus cystes). Heeft volgens mijn gyn te maken met slechtwerkende bijnierfunctie en inderdaad, 80% van de vrouwen heeft overgewicht.
_________________ Ann, Mama van Tinne en Wouter °09-08-07
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|