| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog twinneke's blog katreseke's blog pedro's blog Jipenjanneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Anneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 3:26 pm Onderwerp: Borst- en flesvoeding combineren??? |
|
|
Hoi hoi,
Ondertussen ben ik 26 weken ver in mijn zwangerschap, en nu begin ik me toch vragen te stellen over de praktische kant van tweelingen.
Met mijn eerste kindje, dat nu 10 maanden is, heb ik borstvoeding gegeven tot ze goed 5 maanden was.
Nu, ik wil de tweeling ook graag borstvoeden, maar ik vond dat er bij 1 kind al veel tijd in kroop, laat staan met 2. Kolven lukte niet goed, er kwam steeds maar weinig melk, terwijl ik toch genoeg melk had. Ik voelde me er ook niet goed bij. De borstvoeding op zich daarintegen verliep vanaf dag 1 vlekkeloos!!! Ik heb nooit pijn gehad, nooit kloven,...
Ik wil bij de tweeling graag afwisselend borst- en flesvoeding geven. En onder flesvoeding versta ik poedermelk, geen afgekolfde. Heeft er nog iemand dit gedaan? Ik kan me voorstellen dat ze er in het ziekenhuis en bij K&G commentaar op gaan hebben, maar dat maakt me eigenlijk niets uit.
Ik wil mijn kinderen al het goede van moedermelk geven, maar ik wil ook dat iemand anders ze kan voeden, zodat ik ook nog tijd over hou om met mijn dochtertje bezig te zijn. Langs de andere kant wil ik 's nachts uitsluitend borst geven, omdat ik het zo handig vond. Je moet niet op, je neemt je kind bij je, en je valt beiden weer in slaap. Ook sliep Lieke heel snel door (na anderhalve week al), maar misschien lag dit gewoon in haar aard, en had het niets met borstvoeding te maken...
Ik ben van plan om in het ziekenhuis uitsluitend borst te geven, zodat de productie goed op gang komt, en om daarna gedeeltelijk over te schakelen op fles.
Heeft er nog iemand dit gedaan? Tips???
Groetekes!
_________________ Mama van Lieke (°03-12-2007), die in januari
als alles goed gaat "grote" zus wordt van de tweeling... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jipenjanneke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 7:59 pm Onderwerp: |
|
|
Heb onze twin de eerste maanden bijna enkel bv, en kolvde ook. Ging erg vlot, ook 't kolven. Ik moest dat wel doen, want ik had gewoon melk teveel, én ons dochtertje heeft 3w op neo gelegen, waarbij ik haar niet elke voeding kon aanleggen.
Ik heb geprobeerd om hen samen aan te leggen, om de tijd dat je ermee bezig bent te verkorten, maar daar voelde ik me nogal 'koe' door. Dus ja, ik was anderhalf uur per voeding bezig, om de 2 te laten eten. En na een uur stonden ze er weer Snachts kolvde ik, en gaf hen melk in een flesje - ze moesten nogal een tijdje rechtop blijven zitten vanwege de reflux, en ze zaten dan gezellig bij mij in de zetel terwijl ik kolvde voor de volgende nachtvoeding.
Achteraf gezien ben ik erg blij dat ik het gedaan heb, maar het is zo intens vermoeiend geweest dat ik me na een tijd meer voedend wrak voelde dan mama (mede ook door ziekenhuisopnames van Tinne). Ik heb Tinne uiteindelijk 3m voltijds bv gegeven, Wouter 5m (en die heeft nog tot voorbij de 6m melk uit de diepvries gekregen, omdat ik teveel had).
Tegelijkertijd weet ik niet of ik het opnieuw zou doen moest er nog een twin komen bij ons.
Alleszins, veel succes ermee!
_________________ Ann, Mama van Tinne en Wouter °09-08-07
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
cindy27

Del.icio.us
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 8:21 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik ben in februari de trotse mama geworden van Ward en Lynde. Ze zijn 7 weken te vroeg geboren en hebben 5 weken in couveuse gelegen.
De dag na mijn bevalling ben ik beginnen af te kolven. In het begin maar enkele druppels maar stilletjes aan kwam de borstvoeding op gang.
Mijn kindjes hebben wel ongeveer 4 weken een maagsonde gehad en werden hierlangs ook gevoed. Ze hebben de weken op couveuse constant borstvoeding gekregen. Ik kolfde een stuk of 6-7 keer per dag af, ook `s nachts om de productie op gang te houden. Had dus een grote verzameling borstvoeding in mijn diepvriezer staan. Van zodra ze zelf mochten drinken legde ik ze ook zelf aan.
Toen ze thuis waren, ging het drinken aan de borst niet zo goed, en duurde ook te lang. Dus kolfde ik zelf af en gaf dan het flesje. Mijn principe was ook: 1 borstvoeding, de andere flesvoeding. En dat hebben we ook zo gedaan. Spijtig genoeg is enkele weken nadat de kids thuis waren, de borstvoeding stil gevallen. Dit door te weinig slaap, te druk,....Gelukkig had ik nog een verzameling in de diepvriezer zitten en kregen ze toch nog borstvoeding binnen.
Tips??? Moeilijk te zeggen: laat je zeker niet van de wijs brengen wat anderen je zeggen. Het is een goed idee, dus hou je er ook aan. Probeer zo veel mogelijk te rusten, en te slapen als je kindjes slapen.
Het is te doen. Mijn kindjes hebben de cruciale periode met hun beiden borstvoeding gekregen en ik moet zeggen mijn kindjes zijn nog nooit serieus ziek geweest. Een kleine verkoudheid meer niet.
Groetjes,
Cindy, trotse mama van Ward en Lynde (ondertussen 7 1/2 maand)
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
ils

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Okt 04, 2008 2:10 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij de meisjes 8 weken afgekolfd en alles in flesjes gegeven. Moest wel beginnen kolven omdat Meike 4 weken op neo heeft gelegen. Ze was dysmatuur (woog te weinig) en het was belangrijk dat ze bijkwam in gewicht. Door alles in flesjes te geven wist ik precies hoeveel ze gedronken had.
Ik was sowieso niet van plan om maandenlang bv te geven, ik ben van het principe wat ze gehad hebben, hebben ze gehad!
Als ik niet genoeg bv had, kregen ze kunstvoeding bij. Na 8 weken had ik het helemaal gehad met bv geven en ben dan zowat van de ene op de andere dag volledig overgeschakeld naar kunstvoeding.
Het allerbelangrijkste is dat jij als mama achter je keuze staat, ongeacht de commentaar die je sowieso gaat krijgen.
Ik heb het hier al vaker neergeschreven, maar zal het nog maar eens een keer doen. Mijn kinderarts heeft me met de meisjes een keer gezegd dat ze veel meer hebben aan een gelukkige mama die geen bv geeft dan aan een ongelukkige die het wel doet! En daar heeft hij 100% gelijk in!
_________________ mama van Milo (16/02/06) en Marin en Meike (13/07/07) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
neske

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Okt 04, 2008 5:25 pm Onderwerp: |
|
|
Ik zat in dezelfde situatie als Ils, Chloë was ook dysmatuur dus lag op prematuren gedurende 5w, Phaedra was bij mij. Heb Phaedra van dag 1 kunnen aanleggen en kolfde af voor Chloë. Toen ik thuis was, was ik verplicht voor Phaedra ook af te kolven omdat ik naar het ziekenhuis moest en gaf dan voor het gemak 's nachts ok afgekolfde flesjes zodat de papa ook een voeding kon overnemen. Na 2 weken heb ik een serieuze borstontsteking gehad, terwijl ik Phaedra bijna altijd aanlegde als ik thuis was en nog eens extra kolfde voor Chloë;de week nadien had ik opnieuw een borstontstekin en daardoor is mijn melkproductie wat achteruit gegaan. Ik ben dan met kunstvoeding begonnen voor Phaedra, zodat ik zeker genoeg had om voor Chloë te blijven afkolven. Maar het werd dan te zwaar om Phaedra te blijven aanleggen en achteraf nog te kolven, dus ben ik uiteindelijk volledig gestopt voor Phaeda. Ik ben blijven afkolven voor Chloë tot vorige week (ze zijn nu 8 weken). Phaedra kreeg afwisselend kunstvoeding en afgekolfde moedermelk als ik nog overhad van Chloë.
Zowel K&G aks in het ziekenhuis hebben ze mij aangeraden om direct over te schakelen naar een combinatie fles/bv zodra het te zwaar werd. Dus bij mij hadden ze er absoluut geen commentaar over, maar zoals ierboven ook al gezegd moet je je sowieso niet teveel aantrekken van die commentaar en doen waar jij je goed bij voelt.
Ik heb wel gemerkt dat ze allebei wat moesten gewoon worden aan de poedermelk in het begin. Zelfs Phaedra die uiteindelijk maar anderhalve week uitsluitend bv heeft gekregen had in het begin wat last van krampjes. En ze was toen al gewoon van aan een flesje te drinken van afgekolfde melk dus ik denk dat het eerder aan de soort melk lag dan echt aan de fles drinken. Eens ze afwisselend aangelegd werd en fles kreeg, ging van de borst drinken wel iets moeilijker voor haar. Ben dan met tepelhoedjes begonnen en dat ging dan weer vlot.
|
 |
Melandune

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Okt 04, 2008 7:12 pm Onderwerp: |
|
|
Goh, niks van de commentaar aantrekken, wat je ook doet, ze gaan altijd wel iets vinden om over te "zagen".. Volg je eigen gevoel!
Hoewel mensen je eerder "raar" gaan vinden als je een tweeling bv geeft.. Ze gaan er eerder van uit dat je ze ofwel allebei flesjes geeft, ofwel afwisselt.. Is mijn ervaring toch.. Ze vallen meestal net niet om als ik hen van die fabel bevrijdt..
_________________ mama van 1 dochter en 3 zonen.. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mia

Del.icio.us
|
Geplaatst: Zo Okt 05, 2008 8:15 am Onderwerp: |
|
|
Hey,
ik heb iets meer dan 2 maand borstvoeding gegeven. De eerste dagen in het ziekenhuis kregen ze nog wat flesjesvoeding bij omdat mijn productie nog niet volledig op gang gekomen was (na keizersnede). Maar tegen dat ik naar huis mocht, zat ik 100 % op borstvoeding voor allebei. Ik heb wel vaak moeten kolven om de productie hoog genoeg te krijgen.
Terug thuis hebben we wel vrij snel gemerkt dat ik de laatste dagvoeding precies toch niet zo veel melk meer had, en daarom zijn we vrij snel overgeschakeld op 1 flesje kunstvoeding per dag (de laatste voeding voor we gingen slapen). Ik vond dat dat wel voordelen had. Ze waren van in het begin gewend aan flesvoeding, en zo wist ik ook zeker dat ze die laatste voeding genoeg binnen hadden.
Ik moest dan natuurlijk wel nog afkolven erna.
Ik had liever nog wat langer borstvoeding gegeven, maar rond de 8 weken kreeg ik constant het gevoel dat ik niet genoeg melk meer had, en daardoor zag ik het eigenlijk niet meer zitten, en is de productie helemaal stilgevallen. Ik was toen heel de dag in de weer met voedingen. Aan de borst leggen, afkolven in de hoop de productie toch weer op gang te kunnen brengen, en dan was het al weer tijd voor de volgende voeding. Ze hadden dan niet genoeg, dus dan moest ik nog afgekolfde melk bijgeven... Enfin, een vicieuze cirkel.
Maar ze hebben toch iets meer dan 2 maand borstvoeding gehad.
Zoals de anderen zeggen, niets van aantrekken als er mensen commentaar geven.
Veel succes ermee!
_________________ mama van Hannah en Thomas (5 augustus 2007) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|