| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dubbel

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 8:38 am Onderwerp: baby stress |
|
|
Gisteren hadden we bezoek thuis - de beste vriend van mijn man en zijn hoogzwangere vrouw. Er werd dus goed gelachen, de muziek stond vrij luid en de mannen hebben een paar glaasjes verzet. Ik heb het gevoel dat mijn dochters daar heel gevoelig aan zijn en dat ze er helemaal ontregeld door worden. Kan dat al op de leeftijd van 5 weken? Of beeld ik me dat in? Ze weenden, waren ontroostbaar en zochten de heletijd naar de borst. Eerste flesje (ik geef altijd flesjes als er bezoek is) op het normale uur. Maar daarna bleven ze wenen en zoeken. We hebben het tweede flesje amper een dik uur later gegeven. Ze dronken hevig maar hadden na 5 minuten en slechts enkele cc geen zin meer. In bedje leggen : wenen. Oppakken : wenen. Mijn man wou weer een flesje geven maar ik voelde dat dat niet zou helpen. Uiteindelijk heb ik ze allebei op de arm genomen, ze rustig tegen me aangelegd, even een tutje en enkele minuutjes later vielen ze beiden in slaap. Ze hebben zo enkele uren geslapen. De rest van de nacht is ook weer vrij vlot verlopen. Ze blijven wel 2 voedingen nodig hebben wat maakt dat er van slapen uiteindelijk niet veel in huis komt. Maar ze wenen niet en dat vind ik al veel.
Nu vraag ik me dus af of het mogelijk is dat zulke kleine baby's stress kunnen waarnemen? En of ze lang regelmaat nodig hebben? (misschien is het gewoon het karakter van mijn kids : gevoelige zieltjes net als de mama )
_________________ Trotse mama van Alix en Mila, geboren op 7 augustus 2008 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 10:33 am Onderwerp: |
|
|
Zo jonge kindjes zijn zeer gevoelig aan stress. Dat kan zich uiten in krampjes en hevig wenen. Zeker ook oppassen met luide muziek want hun oortjes zijn nog heel gevoelig.
Je merkt vaak dat kindjes heel rustig zijn tijdens het bezoek, maar meteen daarna moeten ze hun stress uitwerken in een huiluurtje. Kindjes van die leeftijd hebben zo al elke dag een huiluurtje om de indrukken van de dag te verwerken, ook al was het een gewone rustige dag.
Je moet je daar niet echt speciaal voor aanpassen want ze moeten een stuk leren omgaan met stress, maar wel met geluid wat oppassen.
_________________ Mama van Ella & Yane °23/01/08
(Yane stierf op 9 februari aan een hartafwijking) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
katreseke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 1:04 pm Onderwerp: |
|
|
Kleine babietjes kunnen soms stevig doorslapen als er op de achtergrond een constant lawaai is. Dat deden de onze toch.
Maar ander lawaai (bezoek dat luid babbelt, luid niezen, plots luid lachen, een deur die toeslaat, mensen die met een zware voet rondlopen of op de trap gaan, telefoon die rinkelt ...), daar hadden de onze altijd veel last van. Mijn mama zecht altijd "een kind heeft zijn rust nodig" en uit ervaring kan ik zeggen dat dit echt wel klopt. Zelfs een kleine baby kan enorm gestresseerd geraken door lawaai of door niet in de vertrouwde omgeving te zijn.
|
 |
neske

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 4:36 pm Onderwerp: |
|
|
Wij merken dat als we met Phaedra weggaan. Naar het ziekenhuis of bij mijn zus ofzo. Tijdens de verhuis is ze altijd vrij rustig, maar eens we thuis zijn begint het ook. Zelfs als ze slaapt is ze dan orustig, dus ik denk wel dat ze daar zo klein al gevoelig voor kunnen zijn. Maar ik heb ook al gemerkt dat ze het toch ook wel gewoon wordt, en minder lang op reageert, zolang we maar niet alle dagen met haar weggaan en niet te lang is het nu ok.
|
 |
kaya

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 586 Woonplaats: West-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 5:34 pm Onderwerp: |
|
|
Ja, dat kan inderdaad! Die vraag heb ik ook gesteld aan de vroedvrouw toen we na ons eerste uitstapje opeens 2 monstertjes thuis hadden 's avonds
Door alle indrukken die ze opdoen kunnen ze wat over hun toeren zijn. De vroedvrouw legde er wel de nadruk op dat we daardoor niet mochten laten van weg te gaan (zoals ook vlinderelf zei). Ze moeten immers gewend worden aan de buitenwereld! Je mag enkel niet overdrijven (iedere dag weg tussen veel lawaai en zo) en vooral hun voedingstijden niet opschuiven (een half uurtje kan geen kwaad, maar geen uur of langer) omdat het je beter uitkomt zo.
Zoals neske ook zegt, dit verbetert naarmate je meer uitstapjes plant hoor! De onze zijn er ook al minder gevoelig voor.
_________________ Mama van Lukas en Timon (7 augustus 2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Vlinderelf

Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 6:42 pm Onderwerp: |
|
|
Je moet je ongeveer aan hun regelmaat houden. Zo weten ze waar ze aan toe zijn in gelijk welke situatie. Als je er té veel van afwijkt zit je met een schreeuwend kind. Maar tot op de second leven is ook niet realistisch en dat mogen ze ook al snel leren.
De gulden middenweg he...
_________________ Mama van Ella & Yane °23/01/08
(Yane stierf op 9 februari aan een hartafwijking) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
San

Geregistreerd op: 24 Aug 2007 Berichten: 1131 Woonplaats: Sint-Amands (aan de Schelde)
Del.icio.us
|
Geplaatst: Za Sep 13, 2008 8:16 pm Onderwerp: |
|
|
Ik moet eerlijk bekennen dat wij hier op geoefend hebben
In die zin dat wij vanaf het begin met ons 2 gasten bij tijd en stond op stap zijn geweest om hen aan andere geluiden, lawaai en ook bezoek te laten wennen. Vergeet niet dat wij hier ook een kleuter hebben rondcrossen en dan is het woord rust vrij relatief natuurlijk. Die gasten slapen door zelfs als er een bom naast hen ontploft, gewoon omdat er hier weinig of geen stilte in huis is. Dat loont wel als je bezoek hebt of op stap gaat. Vanaf een maand of 3 zijn we stilaan beginnen trainen op hun dutjes en daar houden we vanzelfsprekend wel rekening mee. We zullen zelden weggaan tijdens hun dutjestijd, behalve als het om een feest of zoiets gaat.
|
 |
|